Ekspert: Manglende facebook-strategi kan skabe misforståelser i forvaltningen
Ekspert: Manglende facebook-strategi kan skabe misforståelser i forvaltningen

En skoleleder delte i marts sin egen personlige holdning på sin skoles facebookside, og det skabte røre på forvaltningschefen i Esbjergs hjemmekontor. Ekspert i sociale medier og content strategy director hos mediebureauet MarvelousCPH David Ledstrup mener, at det er meget vigtigt at være bevidst om, hvordan man som afsender bruger de forskellige kanaler.
Skolelederens opslag endte ikke i en shitstorm på Facebook. Tværtimod gav det mange positive tilbagemeldinger, ligesom det blev hyppigt delt. Men kanalvalget var stadig forkert, mener forvaltningschefen. David Ledstrup bakker ham op.
Det virker, som om skolelederen har handlet i god tro, men at der har manglet klare retningslinjer for, hvordan skolen brugte sin facebookside.
- Det virker, som om skolelederen har handlet i god tro, men at der har manglet klare retningslinjer for, hvordan skolen brugte sin facebookside, siger David Ledstrup.
- Skolelederen kunne med fordel have understreget, om det var noget, han skrev som privatperson eller som skoleleder. På den måde vil der komme klarhed over, hvem afsenderen er, uddyber han.
Svært at holde styr på
Esbjerg Kommune er ikke alene om, at sociale medier af og til volder problemer. David Ledstrup oplever af og til, at kommuner glemmer at lægge en specifik strategi for hver enkelt kanal, men i stedet blot har en overordnet strategi for den generelle brug af sociale medier.
- Det er en god idé at overveje, hvilken rolle hver enkelt kanal spiller. Man skal vide, hvem man er som afsender, og hvem der er modtager. Ellers vil man opleve uklarhed om, hvorvidt man skal dele forskellige opslag. Og så ser vi eksempler som det fra skolen i Esbjerg.
Det er en god idé at overveje, hvilken rolle hver enkelt kanal spiller. Man skal vide, hvem man er som afsender, og hvem der er modtager.
Der er ifølge eksperten mange gråzoner, når ansatte kommunikerer offentligt på sociale medier. Men det gør det ikke mindre vigtigt at være bevidst om sin rolle.
- Når en sygeplejerske deler en opfordring fra sin egen profil, hvor der er et billede af hende i uniform, så låner hun sundhedsfaglig autoritet, og så kan man godt diskutere, om det er hende privat eller den offentligt ansatte sygeplejerske, der udtaler sig, mener David Ledstrup.
Opskriften på succes
Når der er styr på kanalen, er der til gengæld meget inspiration at hente i skolelærerens budskab og kommunikationsstil. Hvis man vil nå bredt ud, er det nemlig indhold som det, der skaber opmærksomhed, siger David Ledstrup.
- Vi kan se, at de opslag, der får mange kommentarer og debat, bliver delt mere, og får mere opmærksomhed og synlighed. Men Facebook ændrer ofte algoritmerne, så man skal hele tiden holde sig opdateret, siger han.
Skolelederens opslag er ifølge eksperten blevet populært fordi budskabet skaber stor debat.
- Facebook vil gerne skubbe indhold ud, der er debatérbart, så der på den måde kommer samtaler på platformen, forklarer han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.




























