Dublin innoverer sig ud af krisen

Samtidig med benhårde besparelser satser Dublin massivt på branding og innovative samarbejder med private virksomheder.

fremtidens kommune

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Dublin vil skabe et internationalt ry som en by, hvor innovation og kreativitet blomstrer. Nøgleord som disse skal gøre byen til en af fremtidens vindere, og det sker i tæt samarbejde med private virksomheder og universiteter i netværket The Creative Dublin Alliance.

I spidsen for projektet står kommunaldirektør John
Tierney, der i sidste uge var i København for at fortælle, hvordan Dublin balancerer den økonomiske situation med lokal vækst.

Testby for produkter

For selv om Dublin City Council på fire år har sparet mere end 100 millioner euro på såkaldt ressource management, så er det førnævnte netværk blot et af mange tiltag, som Dublin har sat i værk. Et eksempel er en konkurrence om ideer til at brande Dublin på en positiv måde inden for kategorier som film, animation, det skrevne ord og grafisk design. Dernæst skal ansatte i Dublin arbejde tættere med private virksomheder for at blive inspireret til fuldstændig at nytænke den service, der gives til borgerne. Dublin har desuden indgået konkrete samarbejder med store it-virksomheder, hvor Dublin fungerer som testby for nogle af deres produkter.

”Der er et gammelt ordsprog om, at midt i vanskelighederne ligger mulighederne. Vi ved ikke, hvad al denne innovation vil bringe os, men der må ligge nogle muligheder, der kan hjælpe os med fremtidens service, selv om det er på langt sigt,” siger John Tierney.

Data til alle

Han ved godt, at virksomheder ikke deltager for deres blå øjnes skyld, men at de naturligvis tænker i profit. Det gør dog ikke noget, så længe byrådet også formår at skabe fordele for sig selv som by.

For eksempel har Dublin lavet en hjemmeside, hvor der er lagt mere end 200 sæt af statistiske data ud fra kommunen. Dublin brugte langt fra alle data til noget, men nu kan de være med til at få innovationen til at blomstre, fortæller John
Tierney. Så sent som i sidste uge blev kommunen kontaktet af en fyr, som vil udvikle en app, der viser den billigste parkeringsplads i det område, hvor man ønsker at parkere.

”Hvis han ikke havde de data, så kunne han ikke gøre det, og det er noget, som borgerne i byen kan få glæde af. Og får byen et ry for at være et sted, hvor nye ideer trives, så vil folk verden over blive mere interesserede i at bo i Dublin”.

Mister kontrol

Filosofien er, at Dublin skal åbne sig for omverdenen og dermed også få en masse tilbage udefra, der kan udvikle byen. John Tierney frygter ikke at miste indflydelse.

”Når du vil være åben, så må du slippe noget kontrol. Men er det ikke det ultimative mål for et samfund, hvis du får involveret borgerne? Og hvis du formår at skabe fordele for byen, så mener jeg også, at det er en måde at beskytte sin by på.”

John Tierney understreger, at lokale myndigheder samtidig skal være knivskarpe på økonomien og de mere traditionelle serviceydelser til borgerne, hvis de ikke vil se de opgaver forsvinde i konkurrence med netop de private virksomheder.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet