Kommunen.dk
MENU

”Allinge skal være epicenter for politisk dialog og nytænkning”

Folkemødet skal ikke kun vare fire dage, men hele året. Det mener Mads Akselbo Holm, der fra januar skal stå i spidsen for den politiske festival.

”Allinge skal være epicenter for politisk dialog og nytænkning”

Folkemødet skal ikke kun vare fire dage, men hele året. Det mener Mads Akselbo Holm, der fra januar skal stå i spidsen for den politiske festival.
I januar flytter Folkemødets nye direktør, Mads Akselbo Holm, ind på drengeværelset hos sine forældre i Rønne. Og når der er fundet en passende bolig, følger familien trop. Foto: Folkemødesekretariatet.
I januar flytter Folkemødets nye direktør, Mads Akselbo Holm, ind på drengeværelset hos sine forældre i Rønne. Og når der er fundet en passende bolig, følger familien trop. Foto: Folkemødesekretariatet.

Det kan være svært for en kommune med Bornholms beliggenhed at trække dygtige folk til. Er der udfordringer nok?

- Ja. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvis du spørger, om jeg var parat til at sænke mine professionelle ambitioner, så er svaret, at det jo i realiteten forholder sig lige omvendt. Jeg har både fået større professionelle udfordringer og kan samtidig vende hjem, hvilket jeg har drømt om længe.

Du var i 2011 ansat som renholdschef for musikfestivalen Distortion og derfor ansvarlig for oprydningen. Gjorde du dig i den forbindelse erfaringer, som du kan bruge i den nye organisation, du skal til at lede?

- Jeg kan selvfølgelig trække på de erfaringer, for der blev ikke gjort rent efter Distortion i 2011. Tværtimod. Men det gjorde der så efterfølgende. Så jeg er ret fortrøstningsfuld i forhold til den knowhow og de erfaringer, jeg har gjort mig i forbindelse med mit arbejde med alt fra renholdsplaner og sanitetsplaner til el- og sikkerhedsplaner. Det er noget, jeg har udviklet og optimeret for Distortion de sidste seks år, og som jeg helt sikkert kan tage med mig til Folkemødet.

- Når det er sagt, så er der styr på disse ting på Folkemødet. Jeg kan så til gengæld se på selve produktionssiden og vurdere, om de priser, vi betaler for de ting, vi bestiller på Folkemødet, er rimelige.

Der har været en del uro i Folkemødesekretariatet i det sidste års tid, så måske du også får brug for dine erfaringer her?

- Jeg har i hvert fald formået at navigere i en organisation, som var præget af en hel masse interessenter og medarbejdere med vidt forskellig baggrund. Nu glæder jeg mig bare til at komme i gang og skabe noget motivation og arbejdsglæde, hvis det er det, der er behov for. Så må vi se på, hvilke kompetencer vi har in-house, og hvilke vi skal finde andetsteds. Jeg synes, vi skal værne om den succes, Folkemødet er blevet, men der er også nogle udfordringer, der skal tages hånd om.

”Folkemødet skal balancere mellem idealisme og forretning. Jeg har ikke tænkt mig, at Folkemødet skal plastres til med firmalogoer. Jeg har tænkt mig, at vi laver god aktivering, af de partnerskaber, vi har, og der skal jeg ind og kigge på samtlige aftaler.”

Hvordan vil du varetage balancegangen mellem Folkemødets kommercielle interesser og festivalens kommunale tilknytning?

- Mit primære hensyn går på Folkemødet og det produkt, vi leverer. Og ikke så meget på, hvorvidt jeg skal holde mig gode venner med den ene, den anden eller den tredje. Men jeg er selvfølgelig også interesseret i, at der bliver det bedst mulige samarbejde med både det offentlige og det private.

Hvor kommercielt skal Folkemødet være i fremtiden?

- I første omgang skal vi kigge på de lavest hængende frugter. Måske skulle Folkemødet overveje, om vi ikke skulle drive nogle barer selv - og samtidig være mere stringente med, hvem der ellers får lov til at drive barer. Og så skal vi også se på, hvilke udgiftsniveauer vi ligger på i forhold til de leverandører, der leverer alt lige fra telte til el, bar-setups og så videre.

”Når bornholmere først sætter sig noget for, så kan vi altså gøre ting, som ikke ret mange andre kan.”

- Folkemødet skal balancere mellem idealisme og forretning. Jeg har ikke tænkt mig, at Folkemødet skal plastres til med firmalogoer. Jeg har tænkt mig, at vi laver god aktivering af de partnerskaber, vi har, og dér skal jeg ind og kigge på samtlige aftaler.

En af tankerne bag Folkemødet er at trække endnu flere besøgende til Bornholm. Hvordan vil du gøre det?

- Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se på, hvordan vi kan gøre Folkemødet endnu mere folkeligt i de fire dage, det står på, så det ikke er en såkaldt Djøfstortion, som nogle har kaldt det. Eksempelvis ved at tilbyde flere nyskabende og anderledes debatter, så vi ikke bare ender med at sidde nede i et telt med et panel af fire forskellige debattører og så videre til det næste.

- Og så synes jeg, at Folkemødet i endnu højere grad skal sætte sit præg på Bornholm og ikke kun de der fire dage om året. Når vi får vores kontor i Allinge, så kunne man forestille sig, at vi inviterede til nogle ‘oktober-talks’ eller januar-debatter, så Allinge bliver et politisk epicenter for politisk dialog og nytænkning.

Hvad betyder det for Folkemødet, at du er bornholmer?

- Det er ingen hemmelighed, at Bornholm er et lille lokalsamfund, hvor man godt kan lide at kunne identificere sig med dem, man taler med. Så jeg er helt sikker på, at det vil være en fordel, at jeg er bornholmer. Desuden kan jeg trække på ‘bornholmer-mafiaen’, et kæmpe netværk af driftige og entreprenante bornholmere, som jeg bare glæder mig til at sætte i gang.

- Det skal ikke lyde som en kliche, men når bornholmere først sætter sig noget for, så kan vi altså gøre ting, som ikke ret mange andre kan.

Blå Bog

Mads Akselbo Holm

  • 35 år
  • født og opvokset på Bornholm
  • cand.mag. fra Københavns Universitet
  • Har indtil nu været administrerende direktør i produktions- og eventselskabet NusNus Aps, som blandt andet er selskabet bag megaevents som Distortion København og Karrusel Odense.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR