Politik fra rødderne
Det er sjældent set, at udbudsreglerne fører til, at en kontrakt rives over, siger Jacob Georg Naur, advokat med speciale i udbudsret, efter at det kommunalt ejede affaldsselskab Amager Ressource Center nu har ophævet en kontrakt med en leverandør, som blev tildelt kontrakten uden udbud.
Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix

Affaldsselskab river kontrakt i stykker: Nu skal arbejdet udbydes

Amager Ressource Center har indgået endnu en kontrakt uden udbud, viser aktindsigt. Selskabet har nu valgt at ophæve aftalen, og det er usædvanligt, siger eksperter.

 de ulovlige indkøb

Af Jens Holm og Tobias Hansen Bødker | jens@kommunen.dk tobias@kommunen.dk

Lige nu er der fri adgang til kommunen.dks artikler, blogs og kronikker.
God fornøjelse, vi håber du sætter pris på det :)

På trods af nye it-systemer og "skærpet opmærksomhed" på at overholde udbudslovgivningen, har Amager Ressource Center (ARC) – et af Danmarks største kommunalt ejede affaldsselskaber – indgået endnu en kontrakt uden udbud med en af selskabets største leverandører.

Det viser en kontrakt, som kommunen.dk har fået aktindsigt i.

Som tidligere beskrevet har ARC i årene fra 2010-2017 købt ulovligt ind for 55,4 mio. kr. hos virksomheden Calderys Danmark A/S - indkøb, som blev foretaget uden udbud, og som ifølge ARC's oprindelige svar fortsatte "frem til 2017".

Men de nye oplysninger viser, at ARC i foråret 2018 har valgt at indgå en ny kontrakt - uden udbud - med samme leverandør.

Efter at kommunen.dk har bedt om aktindsigt i den nye kontrakt, har ARC nu valgt at ophæve aftalen. Selskabet vil fremover "udbyde den slags arbejde", lyder det i et svar, hvor ARC skriver, at der heller ikke ved den nye kontrakt har været foretaget et offentligt udbud.

Mangler en leverandør

Det er et usædvanligt forløb, mener Janne Kristine Laursen, advokat med speciale i udbudsret hos Dejure, der betegner det som et forsøg på at "reparere ulovligheden på bagkant".

- I stedet for at danne sig et overblik over området og gennemføre en omhyggelig og veltilrettelagt udbudsproces, river man kontrakten i stykker og tvinger på den måde sig selv til at haste et udbud igennem med alt, hvad det betyder af fejl og usikkerhed, siger hun.

Kontrakten med Calderys er ifølge ARC blevet ophævet den 6. juni med virkning fra den 11. juni 2018. Det betyder, at ARC - frem til det kommende udbud - nu potentielt skal finde en anden leverandør, som i mellemtiden kan løse "drifts- og vedligeholdelsesopgaver", som Calderys indtil nu har udført på det nye forbrændingsanlæg Amager Bakke.

Kontraktophævelsen kan ende med at koste ARC penge, vurderer Janne Kristine Laursen, der henviser til, at ARC nu mangler en leverandør med kontrakt og derfor skal betale fuld pris for opgaverne.

- På den måde opfylder man hverken udbudsreglerne eller reglerne om økonomisk forsvarlig forvaltning, siger Janne Kristine Laursen.

Jacob Georg Naur, advokat og rådgiver med speciale i udbudsret hos Hejm Advokater, konstaterer, at ARC's indkøb "ikke har været påvirket af kendskab til reglerne".

- Den ene hånd ved ikke rigtig, hvad den anden foretager sig. ARC risikerer at sætte sin troværdighed på spil ved at sige et og gøre noget andet – selvom det kan være nok så forståeligt, hvad der faktisk er foregået, siger han.

Regelbrud for millioner

Et af Danmarks største kommunalt ejede affaldsselskaber, Amager Ressource Center (ARC), har i årevis brudt udbudsloven. Det viser en række dokumenter, som kommunen.dk har fået aktindsigt i.

Selskabet har i strid med reglerne direkte tildelt opgaver, der samlet løber op på 121,3 mio. kr., til tre private virksomheder uden udbud.

Den konstituerede direktør, Dan Fredskov, har haft det overordnede chefansvar for indkøbene, som ifølge seks eksperter burde have været sendt i udbud.

ARC har erkendt regelbruddet og undersøger i øjeblikket omfanget af brud på udbudsregler i en intern gennemgang af hele selskabets "aktuelle indkøbsportefølje".

Samtidig viser en gennemgang, at ARCs ledelse siden 2011 har brugt mere end 2,4 mio. kroner på rejser, julefrokoster, vin og lederseminarer på danske slotte og godser. Der er blandt købt mere end 1.400 flasker vin og betalt for julefrokoster med kuvertpriser langt over det tilladte.

Besynderlig proces

Aftaleperioden for kontrakten gik fra den 1. marts 2018 og to år frem, men den fem sider lange aftale indeholder ingen oplysninger om, hvad den anslåede værdi for kontrakten har været. De første tre måneder af kontrakten har ARC betalt 317.557 kr. til Calderys.

- Det virker besynderligt, at man ikke har vurderet, hvor stor omsætningen er på denne kontrakt. Det er ikke særligt gennemsigtigt for leverandøren, og det giver helt sikkert ikke den bedste pris for ARC, forklarer Janne Kristine Laursen.

Hun bakkes op af Jacob Georg Naur.

- Det giver sig selv, at man står dårligt, hvis man to år senere kan se, at man alligevel har købt ind over tærskelværdien, og man ikke kan redegøre for, at man fornuftigvis var i god tro, da man indgik kontrakten, siger Jacob Georg Naur, der tilføjer, at sagen er ualmindelig.

- Det er sjældent set, at udbudsreglerne fører til, at en kontrakt rives over. Her er det nok snarere reglerne om aktindsigt, der indirekte har ført til, at der er kommet gang i makulatoren.

kommunen.dk har uden held forsøgt at få et interview med ARC's konstituerede direktør, Dan Fredskov, som via sin pressechef oplyser, at selskabet "takker pænt nej tak til forespørgslen om et interview vedrørende Calderys."

Direktøren har tidligere oplyst, at ARC de seneste år har "haft skærpet opmærksomhed på udbudsreglerne og overholdelsen af disse."

- Vi har i 2016 ændret vores interne organisering og har etableret en mere centraliseret og professionaliseret indkøbsfunktion. Der er etableret IT-systemer, der skal hjælpe os med at holde styr på de mange kontrakter, fortalte direktøren, da kommunen.dk i maj afdækkede, at selskabet i årevis havde købt i strid med udbudsreglerne.

Selskabet endevender i øjeblikket hele leverandørkæden for at undersøge omfanget af regelbrud.  


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Indkøb

Teknik & miljø


© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57