I dag koster det en familie i bil mellem 1200 og 1600 kroner at tage turen over Kattegat til Læsø.Foto: Bente Lindegaard / Polfoto
I dag koster det en familie i bil mellem 1200 og 1600 kroner at tage turen over Kattegat til Læsø.Foto: Bente Lindegaard / Polfoto

200 millioner redder ingen ø

Ø-borgmestrene nikker til regeringens håndsrækning til erhverv og befordring men advarer: Hvis ikke turister og pendlere får væsentlig billigere adgang overlever øerne alligevel ikke.

ø-udkant

Af Jakob Frausig Simonsen | [email protected]

Regeringen er klar med hjælp til de danske øboer. I det nylig fremlagte finanslovsudspil afsættes der 200 millioner kroner til billigere erhvervstransport, momsfradrag for hotelovernatninger samt udvidet befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner.

Udspillet hilses velkomment af Landdistrikternes Fællesråd, men formand Steffen Damsgaard mener ikke, at initiativet kan stå alene. Erhvervslivet omfatter nemlig ikke turismen, som ellers er en af øernes primære indtægtskilder.

- Turisme er jo netop et vigtigt erhverv for vores øer, og derfor ville det for alvor have gjort en forskel, hvis de også var omfattet af det her tiltag, siger han.

I dag koster det eksempelvis en familie i bil mellem 1200 og 1600 kroner at tage turen over Kattegat til Læsø, og det er med til at skabe en barriere, der er svær for øerne at forcere. Sammen med Sammenslutningen af Danske Småøer har Landdistrikternes Fællesråd flere gange forsøgt at gøre opmærksom på det, som Steffen Dams-
gaard kalder en ‘betalingsring’ rundt om øerne.

- Når vi taler om færgedriften til øerne, så har vi haft et ønske om, at man ville taksere sejlruten med de samme omkostninger, som hvis det var vejtransport. Det vil betyde, at det bliver en lille smule dyrere for øboerne, men samtidig meget billigere for turisterne, siger han.

Ingen tilflytning

På Læsø er borgmester Tobias Birch Johansen enig i kritikken. Han slår fast, at der er tale om et skridt i den rigtige retning, men siger ligeledes, at der er brug for at fokusere på den generelle adgang til øen.

- Det, der reelt kan redde os, er jo, at vi får flere mennesker til øen. Flere mennesker betyder et bedre eksistensgrundlag. Og at fragten bliver billigere, betyder jo ikke, at vi får flere tilflyttere eller gæster, siger han.

"Vi vil gerne sidestille det at sejle til øerne med at køre på vejen rent prismæssigt. Det ville betyde, at vi kunne ændre prisen for en familie, der rejser til Læsø fra omkring 1200 til 1600, som prisen i dag, til i omegnen af 80 kroner."

Ifølge Tobias Birch Johansen har øerne Ærø, Samsø og Læsø i samarbejde udarbejdet en model, der viser, at det ville koste i omegnen af 100 millioner, hvis øerne skulle have mulighed for at indføre et såkaldt landevejsprincip.

- Vi vil gerne sidestille det at sejle til øerne med at køre på vejen rent prismæssigt. Det ville betyde, at vi kunne ændre prisen for en familie der rejser til Læsø fra omkring 1200 til 1600, som er prisen i dag, til i omegnen af 80 kroner.

Støtte er altafgørende

Jesper Manniche, seniorforsker ved Center for Regional- og Turismeforskning på Syddansk Universitet, mener, at ekstra økonomisk støtte på transportområdet er afgørende for øsamfundenes overlevelse.

- Der er ingen tvivl om, at det er enormt vigtigt. Forestil dig, at der ingen veje var til København, siger han og tilføjer:

- På markedsvilkår kan mange af øerne ikke fungere. Det er en politisk beslutning om de områder skal dø helt.

Jesper Manniche mener dog, at øerne ikke skal stirre sig blinde på transportomkostningerne. Det er afgørende, at øsamfundene er forbundet med omverdenen og afsøger erhvervsmulighederne i forhold til resten af landet og udlandet.

- Den elektroniske infrastrukturer også enormt vigtig. Øerne sakker bagud i den sammenhæng. Der er ofte ikke incitamenter til, at markedsaktørerne selv etablerer infrastrukturen på øerne.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet