Ti år senere… på havnen i Dragør

Uenighed er vendt til enighed. Efter ti lange år ser det langt om længe ud til, at det gamle færgeareal i Dragør får nyt liv. 

portræt: dragør kommune

Af Mia Tang | [email protected]

Der blæser en kold og ruskende vind ind over havnen i Dragør denne morgen i oktober. Parkeringspladsen ligger øde hen. Det har den gjort, siden færgen holdt op med at sejle til Sverige for ti år siden. 

Midt på parkeringspladsen står Dirch Petersen. Han er en af de borgere, som mener, at det mildt sagt er på høje tid at få truffet en beslutning om havnens fremtid. Som 3. generations ejer af bådeværftet er han frustreret over, at værftet stadig ligger på samme meget sparsomme plads, som det har ligget på siden 1912. 

”Ti år!” siger Dirch Petersen med eftertryk. ”Og Øresundsbroen kom jo ligesom heller ikke dumpende som en overraskelse fra den ene dag til den anden, så i virkeligheden er det måske nærmere 20 år, at ingen har formået at tage en beslutning og gøre noget ved det.”

Mange forslag senere

Havnen betyder meget i Dragør. I gamle dage en aktiv fiskerby. Siden en aktiv færgehavn. Nu mest et sted, hvor lystsejlere ynder at lægge til, og hvor lokale og turister nyder en bid mad og fodrer ænder. Men erhvervsliv skal man kigge langt efter, og år efter år har gæster undret sig over, at der stadig ikke er sket noget med brakarealet. 

”Hvis vi får lov, er det herovre, vi gerne vil bygge to nye haller,” fortæller Dirch Petersen. ”Bådene bliver jo større og større, og vi mangler i dén grad plads. Der er også arbejde nok til flere mand, hvis vi kan udvide, og vi er klar til at bygge omgående. Faktisk har vi skuffen fuld af både nye og gamle planer. Over årene har vi spildt en masse tid på alle de forskellige forslag, der ikke blev til noget.” 

Det er ellers ikke, fordi man ikke har forsøgt at blive enige. Der har sågar været udskrevet en arkitektkonkurrence, men hidtil er alle forslag blevet stemt ned. Det helt store spørgsmål har været, om der også skal bygges boliger på havnen eller ej. Nu bliver det kun erhverv, og Dirch Petersen er glad. 

”Det duer ikke at blande boliger og erhverv. Hvis jeg står og hamrer, vil nye beboere omgående klage over larmen. Man ved fra andre byer, at privatboliger lukker firmaer på havne, så den nye plan er klart at foretrække. 

Ny borgmester – ny plan 

Bag den nye plan står en meget stolt borgmester. Da han i 2007 overtog borgmester­posten, nedsatte han en tænketank, og det er deres udspil, der nu i store træk bliver vedtaget af et flertal i byrådet.  Et havneprojekt med erhvervsudvikling, hotel-husbåde, kulturhus og frilufts­teater. 

”Ja, du må meget gerne skrive, at jeg er rigtig, rigtig stolt. Det her er virkeligt mit hjertebarn,” fastslår borgmester Allan Holst (S), som nu har formået at samle et flertal, hvor også to konservative bakker op om planen. 

Men ti år har det altså taget, og det fortæller en historie om Dragør. 

Uanset hvad der er blevet foreslået, er det ­væltet ind med protester. 

Hr. Møller kiggede forbi 

Dragør er kommunen, som valgte ikke at ville sammenlægges under strukturreformen. Som lidt af en borgerlig højborg stemte tre fjerdedele af borgerne nej til at skulle sammenlægges med Tårnby, ”for de er jo ræverøde derovre”, og mens havneprojektet har været undervejs, har også andre sager fået borgerne op af stolen. 

For nylig begyndte Dansk Supermarked at opføre en ny Føtex i Dragør. Men naboerne brød sig ikke om skitserne, og hvad gør man så? Man skriver naturligvis til ejeren af hele butikken og brokker sig. Til sidst mødte han op i egen høje person - Mærsk Mc-Kinney Møller – for selv at sikre sig, at byggeriet kom til at leve op til Dragørs krav. 

Cirka samtidig fik en af byens caféer nye udendørs møbler. Efter store protester gik caféen med til at udskifte hynderne, fordi farven efter borgernes mening ikke passede til den gamle bydel. 

Med andre ord – hvis man skal have noget vedtaget i Dragør, skal man stå tidligt op. Så det har borgmesteren forsøgt på, hvilket ikke har været uden problemer som socialdemokrat. Efter valget betød hans flertal nemlig, at det største parti – Konservative – mistede borgmesterposten, hvilket de – mildt sagt – ikke var tilfredse med. 

”Ja, det har da været lidt af en udfordring,” siger Allan Holst med et skævt smil. ”Men nu får vi vedtaget 

vores nye havneprojekt, og det er lykkedes mig at få pillet halmen ud af træskoene, så 

vi kommer fra bevaring til ­bevægelse. Det er jeg glad for!”

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet