Selv forbrændinger kan få et pænt image

Kommunerne skal tænke nye ideer ind i de 'bundne' projekter. Det vovede København blandt andet, da man vedtog at skabe en ny Amagerforbrænding og en skibakke i samme bygning, fortæller chefarkitekt hos BIG, David Zahle

arkitektur

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

Det behøver ikke være dyrt at kaste et frisk blik på listen over de kommunale projekter og anlægsopgaver. Det kan tværtimod være rentabelt. Det fortalte David Zahle, der er chefarkitekt hos den danske arkitektvirksomhed Bjarke Ingels Group (BIG), der var blandt oplægsholderne på konferencen KommuneBranding13, som blev afholdt på Børsen i København i går.

- Vi tror, at det kan være interessant for kommunerne at kigge på, hvordan de investeringer, der i forvejen er på tapetet, kan skabe noget ekstra og blive til en mere aktiv investering. Amagerforbrændingen et godt eksempel på, hvordan man får skabt merværdi, sagde David Zahle.

BIG står bag udformningen af Københavns nye Amagerforbrænding – den såkaldte Amager Bakke – der, når den står klar i 2017, vil være et miljørigtigt, affaldsbaseret energianlæg, udformet som en 85 meter høj bakke, hvorpå borgerne kan stå på alpinski året rundt, klatre, løbe og vandre.

Hinduistisk bæredygtighed
- Det handler om hinduistisk bæredygtighed; at bæredygtighed ikke behøver handle om, at vi alle sammen skal droppe de lange brusebade og stoppe med at køre bil, men at det kan være noget behageligt, der giver os livskvalitet. Det er den form for bæredygtighed, som også skal indarbejdes i de forskellige projekter, lød det fra David Zahle.

Den nye Amagerforbrænding er naturligvis også miljøforsvarlig, og ifølge vedtægterne skal den forbrændte affaldsmængde holdes på det nuværende niveau omkring 400.000 ton og samtidig nedtrappe CO2-udledningen fra anlægget fra 138.000 ton i 2016 til 82.000 ton i 2030.

Anlægget koster fire milliarder kroner, og ifølge David Zahle har man 'ved blot at lave en lille ekstra investering omkring udformning og arkitektur gjort det til en aktiv investering fremfor en passiv investering'.

Han fortalte, at BIG oprindeligt blev sat på opgaven for at gøre det nye byggeri bare 'lidt pænere end fabrikker normalt er'.

- Fabrikker har et image-problem og har gennem de sidste 100 år fået et dårligere og dårligere rygte. Derfor blev vi inviteret til at levere 'gavepapir' til Amagerforbrændingen. Men vores forslag var at lave noget, som forholdt sig til sine omgivelser – at lave en gave med nyt indhold.

Havne-succesen
Blandt BIG's første og mindste projekter tæller endnu en opgave i København: Kommunens første havnebad på Islands Brygge fra 2002.

- En lille anlægsopgave, der kun kostede kommunen fem millioner kroner, men som har været med til at transformere den måde, som København ser sig selv på, fortalte David Zahle, der i løbet af oplægget flere gange pointerede, at selv små økonomiske midler kan skabe stor værdi.

Inden havnebadet blev bygget var byen ikke blot fysisk, men også mentalt kløvet af havnekanalerne, og den første del af Amager, Islands Brygge, havde et dårligt ry og uhyre lave boligpriser til trods for bydelens centrale placering. Men havnebadet fik byen til at hænge sammen.

- Det blev lynhurtigt populært med nøgne mennesker, der flokkes der om sommeren, og nu kommer vinterbaderne der også. Havnebadet har simpelthen været med til at opgradere et helt kvarter og har betydet, at priserne på boliger på Islands Brygge er steget voldsomt, fortalte David Zahle.

Avisen Kommunen var mediepartner på 'KommuneBranding13'

 

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet