På reklame-tur for demokratiet

Kommunerne kan i 2013 se frem til at få besøg af Miljøministeriets tidligere departementschef, Marianne Thyrring. Hun skal tage temperaturen på det lokale demokrati.

ugens uundgåelige

Af Sofie Flensburg | [email protected]

Tillykke med dit nye job. Hvad glæder du dig mest til?

- Jeg er politolog af uddannelse, så jeg glæder mig rigtig meget til at beskæftige mig med noget klassisk politologi, og det er det at undersøge, om demokratiet virker.

- Og så er det jo et nyt tværgående område, hvor jeg skal have en anden rolle, end jeg havde som departementschef. Før stod jeg op hver morgen til en arbejdsplads med 2.000 medarbejdere, som jeg skulle få til at køre. Nu skal jeg lede et projekt, hvor jeg kommer til at være meget mere udadvendt.

Hvordan undersøger man, om demokratiet virker?

- Der står blandt andet i min opgavebeskrivelse, at jeg skal på en rundtur i Danmark, og der skal jeg ud og snakke med en masse folk. Både borgmestre og kommunalpolitikere, men også interesse- og erhvervsorganisationer og så er der jo også dem, der gerne skulle få lyst til at blive politikere. Hvis man ikke kan rekruttere nye politikere, så har demokratiet jo også vanskeligheder. 

- Jeg ved ikke, om vi kan nå ud i alle landets kommuner, men det er vigtigt, at det bliver mange, for selvom Danmark er et lille land, er vi i en situation, hvor diversiteten i befolkningen er meget stor.

Hvad håber du at opnå med undersøgelsen?

- Vi skal undersøge, om den kommunalreform, der blev lavet for fem år siden, har haft en betydning for demokratiets virke. I 2009 var der dalende stemmeprocenter, og det er jo principielt en trussel, hvis borgerne ikke synes, at de skal deltage i de demokratiske handlinger. Derfor er det vigtigt at finde ud af, om det var en enlig svale, eller om det er et generelt problem.

- Det kan jo også være, at det, at vi begynder at beskæftige os med det, i sig selv får borgerne til at interessere sig for det.

Så du skal i virkeligheden også ud og reklamere for lokaldemokrati?

- Ja, jeg opfatter mig selv som en del af marketingafdelingen, kan man sige. Jeg håber, at rundturen og de aktiviteter, vi kan lave i forbindelse med den, fører noget opmærksomhed med sig og viser, hvad det er for nogle rettigheder og muligheder, man har som borger i det her samfund.

- Vi skal skabe noget opmærksomhed omkring det kommende kommunalvalg – specielt blandt unge mennesker og førstegangsvælgere.

Er der noget, du allerede nu har observeret, at lokalpolitikerne kunne gøre for at styrke interessen?

- Jeg tror, at alle politikere skal prøve at være politikere og ikke teknokrater. De skal mene noget politisk og tegne de politiske linjer op. Der er en risiko for, at lokalpolitikere kan have svært ved det, fordi de skal løse mange konkrete opgaver med at få børnene i institutioner og de gamle på plejehjem. Men ikke desto mindre tror jeg, at det er meget vigtigt, at politikerne mener noget politisk og udstikker nogle retningslinjer. Ellers kan vi som borgere ikke se forskel på dem og tænker, at det er lige meget, om det er Petersen eller Poulsen, der sidder i kommunalbestyrelsen, fordi ventelisterne – eller hvad det kan være – er det samme. Vi skal kunne se forskel på dem, og politikerne skal kunne lide politik mere end teknokrati.     

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet