Kommunen.dk
MENU

Nordic Waste-skandale får Folketinget til at se kritisk på kommunalt tilsyn

Folketingspolitikere sætter spørgsmål ved, hvorvidt kommunerne har kompetencer til at føre tilsyn med virksomheder som Nordic Waste. Flere kommuner tjekker op på egne tilladelser.

Nordic Waste-skandale får Folketinget til at se kritisk på kommunalt tilsyn

Folketingspolitikere sætter spørgsmål ved, hvorvidt kommunerne har kompetencer til at føre tilsyn med virksomheder som Nordic Waste. Flere kommuner tjekker op på egne tilladelser.
Billede
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mens regeringen er optaget af at holde Nordic Waste og ejer Torben Østergaard-Nielsen ansvarlig og forhindre, at regningen fra miljøkatastrofen i Randers ender hos skatteborgerne, stiller flere folketingspolitikere nu spørgsmålstegn ved, om Randers Kommune har levet op til sine tilsynsforpligtigelser. 

Ikke kun sagen i Randers får politikerne til at betvivle, at kommunerne har de rette kompetencer til at føre tilsyn med virksomheder som Nordic Waste, mener miljøordfører hos Enhedslisten, Søren Egge Rasmussen.

- Jeg synes, at der på det seneste har været flere større sager, hvor man må konkludere, at det kommunale tilsyn ikke har været godt nok, siger han. 

Søren Egge Rasmussen henviser udover i Randers blandt andet til sagen om import af norsk olie-spildevand i Slagelse Kommune samt en sag i Hedensted Kommune om Hjarnø Havbrug, som i december blev idømt en bøde på 20 mio. kr. for overproduktion af fisk. 

- Havbrugsejeren overtrådte alle regler og overholdt ingen, men det kan være svært for kommunerne at matche, og det må man bare konstatere, at det har Hedensted ikke kunnet, siger Søren Egge Rasmussen. 

Det samme frygter han, er sket i Randers Kommune. 

- Man har ført flere tilsyn i 2023, uden at man har set faresignalerne med jordskredet, selvom udsagn fra tidligere medarbejdere tyder på, at det har været længe undervejs. Derfor virker det som om, at der kunne have været et langt bedre tilsyn i den her sag, siger Søren Egge Rasmussen. 

Kritik fra flere partier

Randers Kommune har i den seneste uge fået kritik for fejl og mangler i de miljøtilladelser, kommunen har givet til Nordic Waste. landt andet at der ikke har været en øvre grænse for, hvor meget jord, virksomheden må have på matriklen, ligesom der både mangler en lokalplan og en spildevandstilladelse. 

- Jeg vil gerne være forsigtig med at vurdere, om nogen har gjort noget dårligt eller mangelfuldt, men vi bør evaluere, om der har været de fornødne kompetencer til både at give miljøgodkendelserne og føre kontrol, siger Alexander Ryle, miljøordfører hos Liberal Alliance og tilføjer:

- Ansvaret for miljøkontrollen bør ligge hos den myndighed, der giver miljøgodkendelsen. Men sager som den her i Randers gør, at man godt kan blive i tvivl, om man har de rette kompetencer til at have dette ansvar. Det vil vi meget gerne tale med ministeren om, siger han. 

Selvom flere partier og politikere nu ønsker ændringer  i en række lovgivninger på baggrund af Nordic Waste-sagen, vil Alexander Ryle vente med at lave konklusioner og lovændringer, før man har evalueret sagen.

- Mange partier vil gøre det ene og det andet, men jeg vil gerne mane til besindighed. Vi vælter os ikke i miljøsager i Danmark, og vi skal passe på med at lave alt muligt om på baggrund af enkeltsager, siger han. 

Derfor mener miljøordføreren også, at eksterne aktører skal stå for evaluering af forløbet omkring Nordic Waste og kommunens tilsyn, så man kan få så meget som muligt frem i lyset. 

- Det vil være mest fornuftigt, at det er eksterne, der vurderer, hvorvidt Randers Kommune har haft et ansvar. Det virker mærkeligt, hvis det er kommunen, som skal undersøge sig selv, siger Alexander Ryle. 

Konsekvens af kommunalreform

Flere kommuner er på baggrund af sagen i Randers begyndt at gennemgå miljøgodkendendelser og tilladelser til risikovirksomheder i kommunerne. 

- Vi har alle lært af Randers, og vi kan alle gøre det bedre. Vi må kigge os selv efter i sømmene, siger Jørgen Ahlquist (S), formand for klima og miljøudvalget i Esbjerg Kommune til TV Syd. 

Søren Egge Rasmussen peger på kommunalreformen tilbage i 2007 som årsag tilkommunernes udfordring i dag. Tilsyn med miljøområdet lå før reformen i amterne, men med omstruktureringen, hvor sundhedsområdet blev flyttet til regionerne, fik kommunerne en lang række ekstra opgaver – heriblandt tilsyn med miljøområdet. 

“Når virksomhederne bliver for specielle, kan kommunerne ikke magte miljøtilsynet,” lød det blandt andet i en leder i Horsens Folkeblad, som har fulgt sagen med Hjarnø Havbrug tæt. 

- Man skal tage ved lære af, hvad der skete, da man nedlagde amterne. Jeg noterer mig, at der, efter at amterne blev nedlagt, var flere artikler om, at miljøtilsynet var mindre omfattende i kommunerne, end de havde været hos amterne, siger Søren Egge Rasmussen. 

Miljøstyrelsen er miljøtilsynsmyndighed for de ca. 400 potentielt mest forurenende virksomheder, og Søren Egge Rasmussen er åben for, at Miljøstyrelsen kunne få opgaven for at føre tilsyn med endnu flere virksomheder. 

Derudover mener han, at regionerne med fordel kan spille en større rolle.  

- Regionerne har fx masser af kompetencer, når det kommer til forurenet jord, da man i forvejen står med oprensning af generationsforureningerne. På det område har man flere ansatte end i Miljøstyrelsen. 

- Jeg vil ikke konkludere noget på forhånd, men det skal handle om miljøets interesse og ikke gøre det til en kamp mellem kommuner, regioner og stat om, hvem der har hvilke opgaver. 

- Vi behøver ikke at vente på en redegørelse af forløbet i Randers Kommune. Der er nok af sager at tage af, og jeg synes sagtens, at miljøministeren i samarbejde med Folketinget kan gå i gang. 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR