Når selv de sidste stemmer tæller

Politikere og partier kan lære meget af den netop overståede valgkamp til næste års kommunalvalg. De afgørende politiske parametre er mobilisering, engagement og målrettet fokus på den direkte borgerrettede kommunika tion.

usa

Af Jon Kiellberg | [email protected]

”Jeg har været engageret i politik, lige siden min far tog mig med til det demokratiske konvent i 1972. Ja, faktisk har jeg vel været aktiv i kampagner for de skiftende demokratiske kandidater i hele mit liv, og banket på folks døre, siden jeg kunne gå,” fortæller den 41-årige Casandra Harmon.

Hun er en af de hundrede tusinde af ildsjæle, som i månedsvis – nogle i årevis – har viet deres liv til frivilligt arbejde for et parti og en kandidat. I hendes tilfælde for Obama-kampagnen.

Casandra fik sin politiske bacille ind med modermælken, da hendes far blev valgt som det første afro-amerikanske kongresmedlem til The City Council.

Uden folk som Casandra og Patricia – som er en anden frivillig på National Democratic Center i Washington – var Obama ikke blevet genvalgt som præsident tirsdag den 6. november.

Uden mobilisering af græsrødderne i partiet var de afgørende stemmer i svingstater som Ohio, Florida og Virginia gået til Republikanerne og Romney.

Og det er netop Virginia, vi er taget til sammen med Patricia og Casandra for at se, hvordan politik på gadeplan udkæmpes på valgdagen – de allersidste og afgørende timer før det store slag.

På trods af at Obama-kampagnen i både 2008 og i 2012 er baseret på frivilligt arbejde, er det på mange måder organiseret med militær præcision. Få ting er overladt til tilfældighederne, og der er målinger om og opgørelser over de fleste amerikanere, der har stemt demokratisk før. Hvor de bor, hvor mange i husstanden der stemmer, og sandsynligheden for at de igen vil stemme demokratisk. Alt bliver registreret. Så det kan bruges til at målrette den politiske kommunikation under valgkampen og for fremtidige præsident- og midtvejsvalg.

Tjener et højere formål

I dag skal der stemmes dørklokker for at få de allersidste til at stemme. "Alle stemmer er vigtige og gælder," pointerer Casandra Harmon og bringer minder frem om en af Depeche Modes klassiske strofer: 'Everything Counts In Large Amounts'. Og den benhårde kamp om de sidste 2-3 procent af svingvælgere, skal ikke gå til modkandidaten. Derfor er der selv her på valgdagen fuld damp på kedlerne og alle sejl sat til for at vælgerne kan beholde Obama fire år mere som præsident for Guds eget land.

Og apropos tro, så er en af drivkræfterne for mange af de frivillige, at deres dedikation til de politiske kampagner netop tjener et højere formål. Der er noget, der er større end én selv. Det at føle, at man gør en forskel. At det enkelte individ  – uanset status – kan ændre tingenes tilstand, og at man også har en pligt til det. Det er troen kombineret med den individuelle frihed som to gennemgående faktorer, der er med til at mobilisere tusinde og atter tusinde af amerikanere til at arbejde gratis dag ud og dag ind for de enkelte kandidater.

Langt fra det danske

Det er ganske fascinerende, og det er langt fra det engagement, som vi danskere generelt lægger for dagen, når det gælder lokal- og landspolitiske valg.

Alligevel er der en lang række redskaber, som politikere og kommunikatører kan tage med sig til næste års kommunalvalg, og som kan have afgørende indflydelse på valgets udfald i landets 98 kommuner.   

Modsat i Danmark har man i USA i årevis nøje studeret og målt effekten af den politiske kommunikation og markedsføring af de forskellige valg. Og her viser undersøgelser, at en af de mest effektive måder at få ikke alene amerikanerne til at stemme, men også på den rigtige kandidat, er at møde vælgerne i øjenhøjde ved at gå dør-til-dør og holde politiske 'homeparties'.

Derefter kommer personlige telefonopkald fra partierne. Derimod er det så som så med effekten af de såkaldte robocalls, hvor en telefonsvarer med politikerens stemme ringer til vælgerne og opfordrer dem til at stemme på politikeren.

Det er med andre ord den personlige og direkte politiske markedsføring og kommunikation, som kan få vælgerne til at vandre.

Washingtons mand

Tilbage i Washington er hundredvis af frivillige samlet i National Democratic Center i de sidste nervepirrende timer. Byen holder vejret, og der er meget stille. Intet er afgjort før ved midnat, hvor byen til gengæld eksploderer af glæde over resultatet. Og det kan ikke undre, da 80 procent at vælgerne i hovedstaden stemte på Obama. Nu kan de mange frivillige med rette holde et par dage eller uger fri, før forberedelserne til midtvejsvalget om to år går i gang.                         

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet