Monopol giver unfair priser

Med den seneste prisjustering fra KMD stiger priserne for de kommunale monopolprodukter, mens it-firmaet samtidig sænker priserne for produkter på det konkurrenceudsatte område. Konkurrenceforvridende og rystende, lyder kritikken.

it

Af Sine Riis Lund | [email protected]

KMD misbruger sit monopol på en række kommunale it-systemer til at vinde markedsandele på konkurrenceudsatte områder. Sådan lyder bekymringen, efter Kommunen har fået adgang til KMD’s prisjusteringer fra 2011 til i år. Prisdokumentet viser, at KMD lader priserne stige på næsten samtlige af de cirka 180 produkter, hvor virksomheden de facto har monopol på it-systemer inden for det kommunale område. Samtidigt lader KMD køberne slippe billigere for langt hovedparten af de produkter, hvor KMD skal konkurrere med andre leverandører om prisen.

Brancheforeningen DI ITEK frygter, at KMD har en mængde fællesomkostninger, som de med rund hånd deler ud over sine produkter og dernæst prissætter efter, hvor meget konkurrence der er.

”Så som branche frygter vi, at der er tale om krydssubsidiering, hvor man bruger monopolindtægterne til at skabe sig en konkurrencefordel på de konkurrenceudsatte områder. Og det er ikke fair play set med mine øjne,” siger branchedirektør Tom Tog­sverd.

Skattekroner til private

Flere kommuner ærgrer sig over sammenfaldet. Blandt andre Viborg.

”Det ser jo meget mærkeligt ud. Der hvor man er i konkurrence med andre, kan man godt finde ud af at tage en fornuftig pris, men på monopolområderne sætter man i stedet for priserne op,” siger økonomi- og lønchef Jørgen Bach.

På Christiansborg forarger fremgangsmåden.

”Jeg synes faktisk, at det lyder rystende,” siger Michael Aastrup Jensen, it-ordfører for Venstre.

Det er netop sammenfaldet mellem prisstigninger på monopolområdet og prisfald på de øvrige produkter, der springer i øjnene, mener han.

”Her taler vi altså om, at KMD jo er en privat virksomhed, og lige meget hvordan man vender og drejer det, så skal vi altså ikke have skattekroner til at hjælpe en privat virksomhed på ulige vilkår i forhold til andre private virksomheder,” siger Michael Aastrup Jensen. 

Han vil nu stille spørgsmål til indenrigs- og økonomiminister Margrethe Vestager (R) om sagen.

KMD afviser kritik

KMD blev solgt af kommunernes interesseorganisation KL i 2009 til kapitalfonden EQT og pensionsselskabet ATP. Ved salget indgik KL og KMD den såkaldte transi­tionsaftale, der lægger loft over, hvor meget KMD må lade sine priser stige på de kritiske it-løsninger. Det er løsninger inden for områder som kontanthjælp, pension og syge- og barselsdagpenge, hvor der i øjeblikket ikke er konkurrenter til KMD.

KMD afviser kritikken af at udnytte sit monopol. Salgs- og marketingsdirektør Karen Nielsen pointerer, at der ikke er nogen sammenhæng mellem prisudviklingen på de to områder. KMD har ladet priserne stige inden for transi­tionsaftalen efter de helt faste regler, der gælder i aftalen, forklarer hun. Disse forøgelser hænger blandt andet sammen med lønstigninger og funktionalitetsforbedringer til systemerne.

”Og det andet område er markedsbestemt, så det er afhængigt af udbud, markedsvilkår, og hvad der ellers sker på markedet,” siger Karen Nielsen.

KOMBIT ser på priser

Selv om KMD har visse beføjelser til prisstigninger på monopolområdet, så har harmen ulmet ude i kommunerne over størrelsen af stigningerne. Det har fået KOMBIT, der forvalter KL’s del af transitionsaftalen, til at indlede en nærmere undersøgelse.

”I december måned orienterede vi kommunerne om, at KOMBIT i samarbejde med seks kommuner er gået i gang med at lave en konkret analyse af priserne på området inden for transitionsaftalen. Simpelthen med henblik på at få afdækket, om KMD’s prisstigninger er i overensstemmelse med transitionsaftalen,” forklarer kommunikationschef Mikkel Tang Hedegaard.

KOMBIT forventer, at resultatet af analysen er klar om cirka to måneder.

It

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet