Miljøkampagne er et hit på Facebook

'Brug en sjat mindre' har fanget borgernes opmærksomhed. Facebooktilslutningen er nu lige så stor som til Ungdommens Røde Kors

miljø

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

HOVEDSTADEN: 'Brug en sjat mindre'. Det budskab er gået rent ind hos tusindvis af de danske Facebook-brugere, der har tilsluttet sig Lynettefællesskabets kampagne: Kampagnesitet har haft knap 40.000 besøgende og 6.167 likes og har til formål at gøre opmærksom på, at mindre brug af sæbe gavner vandmiljøet - og dermed også badevandet. Til trods for at kampagnen kun foregår i hovedstadsområdet, er tilslutningen på niveau med facebook-sites for Ungdommens Røde Kors og Danmarks Indsamlingen.

- Det er fantastisk, at interessen for kampagnen er så stor. Vi lavede en konkurrence for at skabe trafik på sitet, men det har vist sig slet ikke at være nødvendigt. Budskabet har i sig selv været motivationsfaktor og tiltrukket folk til sitet, idet vi har fået langt flere likes end konkurrencedeltagere. Flere brugere på Facebook har endda efterspurgt, at kampagnen blev landsdækkende, siger Torben Knudsen, direktør i Lynettefællesskabet. Han ser kampagnen som et eksempel på et vellykket samarbejde på tværs af kommuner.

Bag Lynettefællesskabet står Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Hvidovre, København, Lyngby-Taarbæk og Rødovre.
Lynettefællesskabet er Danmarks største miljøvirksomhed inden for spildevandsrensning og renser spildevand fra borgere og virksomheder i de otte ejerkommuner, hvilket svarer til forureningen fra 1,1 mio. mennesker.

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet