Metro-sukker på havnetunnel omvender ikke teknikborgmester

Hvis vi gør livet lettere for bilisterne i byen, hjælper det ikke stort at tænke en metrolinje med i planerne om en havnetunnel i København, lyder kritikken

københavn

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

Teknik- og miljøborgmester i København Ayfer Baykal (SF) har positioneret sig kraftigt i mod planerne om at bygge en havnetunnel under København. Nu har Rambøll foreslået, at man bygger en metrobane i den planlagte havnetunnel. Overborgmester Frank Jensen (S) synes så godt om den idé, at muligheder og konsekvenser i forbindelse med metro i havnetunnelen nu er i gang med at blive undersøgt på rådhuset. Men for teknik- og miljøborgmesteren blåstempler metrolinjen ikke havnetunnelen.  

- Som jeg har læst forslaget, går det ud på at lave metro mellem Nordhavn og Refshaleøen og ikke på hele havnetunnellens strækning. Havnetunnelen er en meget bitter pille at sluge for mig, da den samlet set vil få flere til at køre i bil og færre til at bruge kollektiv transport. At man drysser en smule sukker på så bitter en pille, får ikke havnetunnellen til at glide nemmere ned hos mig, siger Ayfer Baykal til dk-teknik.


Grundlæggende valg
Argumentet for at bygge metro i forbindelse med havnetunnelen er, at man på den måde slår flere fluer med ét smæk og både satser på den kollektive og private transport i samme anlægsinvestering. Men for borgmesteren er der ingen undskyldning for, at havnetunnelen vil gøre det lettere at være billist i byen.

- For mig at se, står vi over for et grundlæggende valg. Vil vi satse på bedre forhold for bilisterne - eller vil vi skabe et reelt alternativ til bilen. Københavns klimaplan slår fast, at vi skal øge antallet af cyklister til 50 pct. og antallet af bilister til 25 pct., hvis vi skal blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det bliver vi ikke, hvis vi bliver ved med at gøre det nemmere at være bilist i København, siger Ayfer Baykal.

Endnu er forslaget om en kombineret metro- og havnetunnelløsning bare en løs skitse fra Rambøll, der i forvejen er rådgiver for Metroselskabet og har screenet havnetunnelen for Transportministeriet. Med forlængelsen til Nordhavnen er Cityringens samlede pris nu oppe på 24,2 milliarder. Udgifter, der delvis skal finansieres af grundsalg i Nordhavnen og på Refshaleøen. 

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet