Kommunen.dk
MENU

Langt til den digitale folkeskole

Langt til den digitale folkeskole

Forældre er utilfredse med it-færdighederne i folkeskolen, viser ny undersøgelse fra KMD. Balancen mellem mål og midler er helt hen i vejret, mener Skolelederforeningen

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Det skorter ikke på høje politiske ambitioner for den digitale folkeskole, men i klasselokalerne er de digitale muligheder og færdigheder langt fra i top.
 
Det viser en rundspørge blandt forældre til børn i folkeskolen foretaget af KMD Analyse.
For eksempel angiver 50 procent af forældrene, at deres barns folkeskole er for langsom til at tage ny teknologi og nye it-værktøjer i anvendelse i undervisningen.
 
Samtidigt er 38 pct. af forældrene i ringe grad eller slet ikke tilfredse med det it-udstyr, som deres barns folkeskole råder over.
 
- Det er ligegyldigt, at man på en skole har en masse computere, hvis de ikke duer eller ikke bliver anvendt. Det er afgørende, at de midler, som blandt andet er blevet afsat i kommuneaftalen, bliver brugt fornuftigt, siger Benedikte Ask Skotte, landsformand for foreningen Skole og Forældre.

Savner strategier
Formand for Skolelederforeningen Anders Balle mener, der er lang vej til at kalde folkeskolen digitaliseret, som ønsket er i 2015.
 
- Målsætninger alene gør det ikke. Der skal følges op på de målsætninger. De skal gøres realistiske, og de skal gøres gennemførlige. Målsætningerne for folkeskolen er tårnhøje, og økonomien skæres ned i voldsom grad. Det hænger slet ikke sammen, siger Anders Balle.
 
Benedikte Ask Skotte mener forholdene er meget forskellige fra skole til skole, og det er også det, som mange forældre reagerer på. De bliver frustrerede, når de ser bedre it-kundskaber og it-udstyr på naboskolerne.
Hun mener, kommunerne bør sætte ind for at løfte den digitale folkeskole.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.