Politik fra rødderne

Taxa-skiltene er allerede blevet et sjældent syn i landområderne, og Dansk Erhverv og Landdistrikternes Fællesråd frygter, at det fremover bliver helt umuligt at preje en hyrevogn i landkommuenrne i fremtiden.
Taxa-skiltene er allerede blevet et sjældent syn i landområderne, og Dansk Erhverv og Landdistrikternes Fællesråd frygter, at det fremover bliver helt umuligt at preje en hyrevogn i landkommuenrne i fremtiden.
Foto: Ritzau Foto

Landkommuner: "Forsvinder landtaxierne, har vi en kæmpe udfordring"

Über-regulering, øgede administrationsomkostninger og kommunernes hjemtagning af kørselsopgaver har gjort det meget lidt attraktivt at være landtaxa-vognmand, mener Dansk Erhverv.

 transport

Af Jens Holm | [email protected]

En lang række lovkrav, der har medført øgede udgifter og administrativt bøvl for landvognmænd, har kørt landdistrikternes hyrevogne helt i grøften, advarer Dansk Erhverv og Landdistrikternes Fællesråd.

- Man har fra politisk side besluttet at afskaffe landtaxi-erhvervet, mener Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv.

Aktuelt er landtaxi-vognmændene blevet ramt af regulering, som blev implementeret i den spritnye taxilov for at lukke ned for Über og lignende tjenester.

Derudover har en lang række andre tiltag været med til at presse vognmændene i bund, lyder det fra samstemmende fra Landdistrikternes Fællesråd. Landkommunernes lobbyorganisation frygter også, at den nye taxilov vil fjerne endnu flere taxier fra landet.

En af de seneste undersøgelser på området viste i 2012, at hver tredje landtaxa var forsvundet over en periode på fem år.

Landdistrikternes Fællesråd er der nu igangsat en lignende undersøgelse, der har til hensigt at monitorere konsekvenserne af den nye taxilov.

Über-regulering

For at gøre livet surt for Über-tjenesten er det ikke lovligt for vognmænd at organisere deres kørsel via smartphone-apps, i stedet skal der indkøbes et specielt taxameter, der indrapporterer kørslen til skat.

Konsekvensen er desværre, at ikke bliver spor nemmere at drive vognmandsvirksomhed i landområder, og det betyder samtidig, at der bliver endnu dårligere dækning i stedet for bedre dækning for taxier ude på landet

Derudover har kommunerne og regionerne også selv været med til at udhule erhvervet, mener Dansk Erhverv.

- I gamle dage - sagt med en tåre i øjenkrogen - levede landtaxien i dagligdagen af at køre for kommunen, eksempelvis udviklingshæmmede børn, der skulle i skole, ældre mennesker eller syge mennesker, der ikke skulle med ambulancen, men alligevel skulle på hospitalet. I weekenden kørte de med mennesker, der havde været på kroen eller i byen for at more sig, siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:

- Regionerne og kommunerne fjernede simpelthen grundlaget for landtaxien ved at hjemtage kørslen via offentlige udbud, og med den nye taxilov har man lavet de her endnu mere skærpede udstyrskrav. Det betyder, at taxierne bliver endnu dyrere med taxameter-apparaterne, der trådløst skal indrapportere kørslen til Skat hele tiden, mens taxaloven samtidig friholder al offentlig kørsel for nogen former for krav.

I taxiforeningen, som er medlem i Dansk Erhverv, ankommer der ingen friske, nye medlemmer, mens medlemskredsen lige så stille og roligt svinder ind, når nogen drejer nøglerne til hyrevognene for sidste gang.

- Konsekvensen er desværre bare, at ikke bliver spor nemmere at drive vognmandsvirksomhed i landområder, og det betyder samtidig, at der bliver endnu dårligere dækning i stedet for bedre dækning for taxier ude på landet, fortæller Jesper Højte Stenbæk.

Landkommuner: Lås taxien til kommunen

Udover Über-reguleringen er der også risiko for, at visse kommunerne vil blive støvsuget for hyrevogne, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Modsat Dansk Erhverv er Landdistrikternes Fællesråd mest bekymret over, at det med den nye taxalov ikke er kommunerne, der står for bevillingerne.

- Den ny taxalov udfordrer landtaxierne på den måde, at hvor det hidtil var kommunerne, der kunne give taxabevillinger, så vil taxabevillingen fremadrettet blive udstedt af enten ministeriet eller styrelsen efter en ansøgning, men uden nogen opbinding på kommuneplan, fortæller Steffen Damsgaard, formand hos Landdistrikternes Fællesråd.

Hvad er løsningen set fra jeres stol?

- Det er jo klart, at hvis du fjerner administrative byrder, så vil det være med til at gøre taxaforretningen mere attraktiv. Samtidig kunne man jo også stille krav til, at man dækker et geografisk område, siger Steffen Damsgaard og fortsætter:

Han nævner som et eksempel, at hvis der er arrangementer i Boxen i Herning, vil alle taxaer fra Thyborøn, Lemvig, Holstebro og Struer ifølge den nye taxalovgivning kunne strømme til Herning for at køre med kunder, hvor de tidligere var begrænset til at køre til og fra deres egen kommune. Dermed risikerer kunderne i deres hjemkommune ikke at kunne få en taxa.

- Modsvaret ville nok være at begrænse til geografisk binding, siger han.

Fællesrådet har igangsat en monitorering af området sammen med Dansk Taxaråd, der har til formål at indsamle viden om effekterne af den nye taxilov, der skal bruges til høringssvar i forbindelse med fremtidig revision af lovgivningen.

- Hvis de sidste taxier, der er tilbage i landområderne, forsvinder, så har vi en kæmpe udfordring. Vognmanden er med til og give det samlede billede og indtryk af, om man kan få tingene til at fungere i en kommune, og om det er attraktivt at bosætte sig. Så det skal ses i den helhed, siger Steffen Damsgaard.

Land & by

Teknik & miljø


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57