Kommunen.dk
MENU
Det er ikke altid nemt for lærere at undervise i kontroversielle emner. Nogle undgår endda helt de svære emner. Og det er ikke den rette løsning, mener lærer og debatvært hos Fagbladet Folkeskolen Anders Thorsen.
Det er ikke altid nemt for lærere at undervise i kontroversielle emner. Nogle undgår endda helt de svære emner. Og det er ikke den rette løsning, mener lærer og debatvært hos Fagbladet Folkeskolen Anders Thorsen.
Foto: DK Creative

Lærere skal ikke være bange, når emner sætter ild i lokalet

Lærere skal ikke være bange, når emner sætter ild i lokalet

Mange folkeskolelærere føler sig ikke klædt godt nok på, når de skal undervise i kontroversielle emner. Der er heller ikke én strategi til det, men vi skal turde tale om det, mener forsker.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Historien kort

  • Mange folkeskolelærere føler sig dårligt klædt på til at undervise i kontroversielle emner, hvilket kan skabe usikkerhed og uenigheder.
  • Lærere oplever et pres fra både forældre og politikere, der har høje forventninger til skolens rolle i samfundet, hvilket kan være svært at leve op til.
  • Det er vigtigt, at skolerne tør tage svære emner op for at sikre en alsidig og demokratisk dannelse af eleverne, selvom det kan være udfordrende, mener forsker.

Hvad har “John Lennon og Yoko Ono-dokumentar”, “åndedræt”, “3D-print” og “gode toiletvaner" til fælles? 

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.