Kontroversiel KMD-lov rulles tilbage

Netop som rygterne om et salg af KMD når nye højder, arbejder regeringen på at ændre de regler, som i 2008 pressede KL til at sælge virksomheden. Til en alt for lav pris, ifølge kritikere.

privatisering

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

KMD står tilsyneladende over for et salg, der vil indbringe ejerne ATP og kapitalfonden EQT den nette sum af 6,7 milliarder kroner. Det er mere end tre gange så meget, som de 1,8 milliarder KL fik for virksomheden, da landsforeningen solgte KMD i 2008.

Tidspunktet for salget er interessant, fordi det tilfældigvis falder sammen med regeringens arbejde med at ændre et centralt punkt i den lovgivning fra 2006, der pressede KL til at sælge KMD. Et punkt, der var afgørende for, at netop KMD skulle sælges.

Dengang besluttede den tidligere regering, at kommuner og regioner ikke længere måtte eje selskaber, der genererede over 25 procent af omsætningen andre steder end hos kommuner og regioner. Den grænse vil den nuværende regering i forlængelse af økonomiaftalen for 2013 nu hæve til 50 procent.

Nålestiksoperation

KMD overskred grænsen på de 25 procent kort efter den tidligere regering havde indført den. Og lovgivningen fremstod både dengang og nu som kontroversiel, fordi den mest af alt lignede en politisk nålestiksoperation, der skulle sikre frasalget af det kommunalt ejede guldæg. 

Ingen andre offentlige selskaber blev tilsyneladende ramt. Og resultatet blev et salg mod KL’s vilje til en pris, der ifølge kritikere var alt for lav. Det er kun blevet bekræftet af, at salgsprisen nu tilsyneladende er flere hundrede procent højere.

”Det tyder på, at jeg havde ret dengang. Der kan selvfølgelig godt ske noget med en virksomhed på de år, men en tre-fire-dobling af en virksomheds værdi på fire år – det er voldsomt,” siger virksomhedsmægler Henrik Schrøder fra Schrøder Partners. 

Han fulgte KL’s salgsproces tæt fra sidelinjen og mente dengang, at man havde snydt sig selv, blandt andet fordi man solgte på et meget dårligt tidspunkt.

”Man skulle nok have haft lidt mere is i maven. Så nødvendigt var det heller ikke, at man lige fik solgt på det tidspunkt, hvor tingene jo var begyndt at krakelere en smule i den finansielle verden. Man havde nok lidt for travlt,” siger han.

Discountpris

Også Jørgen Kristensen -Rasch, formand for de kommunale it-chefer i foreningen KITA og digitaliseringschef i Egedal Kommune, mener, at KL kan have solgt for billigt. Han mener, at det hænger sammen med en udbredt tendens i det offentlige til at tale sine egne værdier ned, og at det er svært at sætte pris på noget, der er fælles eje.

”I det offentlige har vi en forfærdelig ydmyg tilgang til vores eget produktionsapparat. Og når det ligger i offentligt regi, så har vi en tendens til at håne det lidt, og ikke anerkende det for effektivt eller i forhold til den opgave, der løses,” siger Jørgen Kristensen Rasch.

Han er til gengæld glad for, at ATP nu formentlig kommer ud af en dobbeltrolle som ejer af KMD og driftsherre for Udbetaling Danmark. Det giver kommunerne en ny stærk allieret i fremtidige forhandlinger med KMD.


It

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet