Kommuner får PR af fidusmagasin

Måneds Magasinet Erhverv giver kommuner og kommunale selskaber gratis synlighed og tilbyder deres leverandører dyre annoncer og reklame forklædt som journalistik. 

markedsføring

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

En række kommuner og kommunale selskaber har modtaget gratis omtale i Måneds Magasinet Erhverv, som ifølge udgiveren A/S Vestkystens Distriktsblade udsendes i et oplag på 101.000 eksemplarer. Magasinet tilbyder at portrættere kommunen eller det kommunale selskab og kontakter herefter lokale leverandører, som får mulighed for – mod betaling - at deltage i portrættet med en såkaldt profilartikel.

I nogle tilfælde er profilartiklerne markeret med et ganske svagt ’profil’ nederst i teksten, men ellers bærer ’artiklerne’ ingen tegn på, at der er tale om købt journalistik – i populær tale kaldet luderjournalistik.  

Oluf Jørgensen, afdelingsforstander ved DJH og ekspert i mediejura og forvaltning, mener, der er tale om en klar overtrædelse af markedsføringsloven: 

”Hvis en reklame har en informativ eller redaktionel udformning, skal det tydeligt markeres, at der er tale om en reklame. Jeg mener ikke, at den lille markering ’profil’ i Måneds Magasinet Erhverv lever op til lovens krav,” vurderer Oluf Jørgensen for Kommunen.

Omtale til 41.900 kroner

Ifølge Dorthe, der tager telefonen hos Måneds Magasinet Erhverv, koster et helt opslag i magasinet 41.900 kroner. Og så kan man selv bestemme, hvad der skal stå i artiklen.

På enkelte af artiklerne står der ’profil’. Er det nødvendigt, hvis jeg nu ville købe sådan en?

”Det skal der egentlig stå. Men vi kan godt undlade det, hvis man er interesseret i det,” siger Dorthe til Kommunens medarbejder.

Magasinets indehaver og ansvarshavende redaktør, Christian Lund Jepsen, mener ikke, der er tale om skjult markedsføring: 

”Jeg kan høre, at du ikke er åbensindet, så dig gider jeg ikke tale med,” siger han. 

Leverandørlister leveret

Vandselskabet Nordvand ejes af Gladsaxe og Gentofte og er et af de kommunale selskaber, der har indgået et samarbejde med Måneds Magasinet Erhverv. 

Direktør Carsten Nystrup bekræfter, at Nordvand i forbindelse med aftalen har udleveret en liste med selskabets leverandører til Måneds Magasinet Erhverv: ”Vi har skrevet et brev til vores leverandører om, at magasinet bringer dette tema, og at de har mulighed for at medvirke. Brevet er udsendt af Måneds Magasinet Erhverv,” siger han. 

Kan sådan et brev ikke ses som en opfordring til jeres leverandører?

”Nej, det mener jeg ikke,” siger Carsten Nystrup, som ikke vil tage stilling til, at Måneds Magasinet Erhverv tilbyder leverandørerne skjult reklame.

Netavisen Altinget.dk er en af de virksomheder, der er blevet tilbudt profilartikler i forbindelse med portrættet af Nordvand. Direktør Rasmus Nielsen, som også er medindehaver af denne avis, er rystet:

”En ting er, at det selvfølgelig ikke er rart, at ens oplysninger bliver udleveret til tredjepart. Men jeg synes, det er virkelig kedeligt, at et kommunalt ejet selskab som Nordvand, der støttes af skattekroner, er med til at fremme brugen af denne slags fordækt markedsføring. Det er også forretningsmæssigt dumt,” siger Rasmus Nielsen.

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet