Kommuner er gode til at kommunikere

De kommunale kommunikationsafdelinger har en svær opgave, som de ifølge et bredt flertal af danskerne løfter godt. 

kommunikation

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

Efter flere år med mange nye ansatte ser kommunernes kommunikationsstabe nu ud til at have fundet deres leje. Og de gør tilsyneladende deres arbejde. To tredjedele af danskerne mener, at deres kommune er god til at kommunikere. Det viser en meningsmåling, A&B Analyse har lavet for Kommunen.

Det overrasker ikke chefkonsulent i KL Jesper Brieghel, der rådgiver kommuner om alt fra strategisk kommunikation til akut brandslukning.

”Resultatet afspejler uden tvivl, at de fleste kommuner i dag arbejder professionelt med kommunikation. Det er en udvikling, som ikke mindst kommunalreformen har skubbet på,” siger han.

Den holdning deles af Klaus Kjøller, der er lektor i politisk kommunikation på Københavns Universitet.

”Mit indtryk er, at den mere brugerorienterede information fungerer godt. Blandt andet er de fleste kommuners hjemmesider ganske brugervenlige,” siger Klaus Kjøller.

Stigning stoppet

De seneste år har der været stærkt fokus på stigningen i kommunale kommunikationsansatte. Den største stigning skete umiddelbart i kølvandet på strukturreformen. Ifølge Dansk Journalistforbund og Dansk Kommunikationsforening har deres andel af kommunalt ansatte medlemmer ligget nogenlunde stabilt de sidste to år på henholdsvis knap 350 og 150. 

Ifølge programchef ved AKF Kurt Houlberg er det vigtigt at holde øje med, hvad der kommer ud af de mange kommunikationsansatte. 

”Der er især kommet mange nye it-medarbejdere, akademikere og kommunikationsfolk efter strukturreformen. Det har været nødvendigt, men  det er en type medarbejdere, som er gode til pege på nye behov, når først de er kommet i gang med deres arbejde,” siger Kurt Houlberg.

Intet tyder på færre krav til  kommunal kommunikation i den kommende tid. Tværtimod giver den stramme økonomi flere nye udfordringer.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet