Billede
De fire kommuner Tønder, Gentofte, Helsingør og Odense skal i det nye forsøg yde rådgivning over sms til unge med stofproblemer.
Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Kommunale sms’er skal stoppe unges stofmisbrug

Fire kommuner skal forsøge sig med sms’er mod unges misbrug, selvom flere kommuner skifter sms’en ud med gdpr-sikre apps.

sms-hjælp

Af Jeppe Emil Gurlev | [email protected]

Socialrådgivere i Tønder, Gentofte, Helsingør og Odense får fremover en hverdag med telefonen i hånden og sms’er som arbejdsredskab. Unge i de fire kommuner skal nemlig kunne søge hjælp og rådgivning om stoffer og misbrug med en ny kommunal sms-rådgivning. 

Sms-projektet er lanceret af Netstof.dk, der drives af Slagelse Kommune. Det skal give erfaringer med at bruge sms’er i kommunernes rusmiddelrådgivning og undersøge, om løsningen kan få de unge til at rdække ud til de kommunale rådgivere.

En rapport fra Center for Rusmiddelforskning viser nemlig, at kun omkring 12 pct. af de 49.000 unge, der vurderes at have et rådgivnings- eller behandlingskrævende forbrug af alkohol, hash og andre stoffer, har kontakt til kommunale rusmiddel-behandlingstilbud. 

Karen Hatt Olsen, der er projektleder på sms-løsningen hos Netstof, håber, at løsningen kan afhjælpe det problem.

- Der skal meget til, at de unge selv henvender sig til kommunens rådgivere. Vi vil se, om sms-løsningen kan gribe nogle af de personer, der ikke selv ville henvende sig. Måske får de unge endda lyst til at møde rådgiveren i virkeligheden, efter at de har skrevet sammen over sms, siger hun.

  Sms-ordninger kræver, at kommunerne er særligt påpasselige, og sikkerheden skal være i orden.

Benspænd for sms’er

Kommuner og sms’er går ellers ikke hånd i hånd. Siden gdpr trådte i kraft i 2018 har mange kommuner været bekymrede for, hvordan de kan bruge sms’er til borgerne uden at bryde gdpr-reglerne. I et “benspændskatalog” fra januar i år nævner KL en række udfordringer, som gdpr har medført for kommunerne.

Medarbejderne i kommunernes socialforvaltninger er bekymrede over, at gdpr sætter grænser for, hvad de må bruge sms’er til, og hvordan de skal håndtere sms’er fra udsatte borgere, skriver KL. 

Ifølge Datatilsynet indebærer sms-kommunikation med følsomme oplysninger en betydelig risiko, der er i “den høje ende af skalaen”. Kommuner skal derfor undgå at sende sms’er med følsomme oplysninger, oplyser tilsynet på sin hjemmeside. Ifølge Ayo Næsborg-Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet, er der god grund til, at Datatilsynet er opmærksomme på sms’er.

- Det er fordi, at der er en stor risiko forbundet ved sms’er. Det er en risiko for at andre kan læse med. Det er meget nemt at hacke ind i sms’er. Derfor kræver sms-ordninger, at kommunerne er særligt påpasselige, og sikkerheden skal være i orden, siger hun. 

  Der skal meget til, at de unge selv henvender sig til kommunens rådgivere. Vi vil se, om sms-løsningen kan gribe nogle af de personer, der ikke selv ville henvende sig. 

Undtagelser til reglen

Men Datatilsynet anerkender dog, at sms’er kan være en “god og brugbar” måde, at kommunerne kan sende beskeder til borgerne på. Der kan endda også være tilfælde, hvor sms’er med følsomme oplysninger kan benyttes. Men kommunerne skal vurdere sms-ordningerne nøje, forklarer Ayo Næsborg-Andersen.

- Datatilsynet har accepteret, at når det handler om for eksempel stofmisbrugere, så må kommunerne gerne kommunikere på sms, fordi at formålet overstiger hensynet til databeskyttelsen, siger Ayo Næsborg-Andersen og fortsætter:

- Det kræver, at man laver en konkret risikovurdering. Man skal analysere og vurdere de risici, der er forbundet med sms-løsningen, og om den manglende sikkerhed bliver opvejet af, at man når ud til de udsatte borgere. 

Brug for professionel hjælp og viden

Netstof har fået udviklet en løsning til projektet, hvor de sms’er kommunerne modtager bliver krypteret og omdannet til mails, så de kommunale medarbejdere ikke kan se telefonnummeret på afsenderen. På den måde bliver samtalen med afsenderen anonym. 

Det er vigtigt for at nå ud til de unge, forklarer Karen Hatt Olsen.

- Forestil dig at at være 14 år og være bange for at få et misbrugsproblem, eller at en af ens venner udvikler et problem. Anonymitet er enormt vigtigt for dem, siger hun og fortsætter:

- De unge vil gerne have professionel hjælp og viden. Det er ikke nok for dem at google sig frem. Med sms-løsningen får de en nem indgang til en rådgiver. Vi håber, at løsningen kan bidrage til, at flere unge kan få tidlig hjælp, inden at de udvikler et misbrug, siger hun. 

Projektet i de fire kommuner skulle allerede have været sat i gang i marts i år, men er blevet forsinket på grund af corona. I stedet forventer Netstof at sætte projektet i gang i løbet af september eller oktober. 

Slut med sms'er i flere kommuner

I Varde har kommunen fået udviklet en kommunikations-app Wakks, hvor unge kan kommunikere med jobcentret. 


I Silkeborg Kommune har de skiftet sms’erne fra ud med appen LetDialog. Her bruger beskæftigelsesafdelingens sagsbehandlere løsningen til at kommunikere med borgerne om blandt andet uddannelse og jobtilbud.


En række andre kommuner bruger også LetDialog til kommunikation til borgerne. Blandt andet bruger Struer Kommune løsningen i hjemmeplejen, og i Fredericia bruger familie- og børnesundhedsafdelingen LetDialog til at holde kontakten med de unge. 

 

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet