KMD's udlandseventyr møder skepsis

Efter opkøbet af KMD i sidste uge forventes en ekspansion i udlandet. Men selv for en virksomhed af den karat er der ingen lavthængende frugter, advarer fagfolk

udebane

Af Niels Krogh Søndergaard | [email protected]

Efter KMD mandag blev solgt til den amerikanske kapitalfond Advent International for et ukendt milliardbeløb, har forventningerne været høje til KMD’s næste træk.

Indtil videre holder KMD kortene tæt til hånden, når det gælder konkrete planer, men forventningen er bredt, at virksomheden i højere grad vil til at stemme dørklokker i udlandet.

Tidligere ansat i KMD i 12 år og Cavling-nomineret blogger, Dorte Toft, mener, scenariet minder om kejserens nye klæder.

- Jeg kan ikke se, hvilke styrkepunkter, som KMD måtte have i forhold til andre store leverandører. Herhjemme har man hentet driftsordrer fra den private sektor hjem, men på udebane er kampen benhård, og KMD er oppe imod giganter, siger hun.

Fordel bliver ulempe
KMD har længe haft blikket rettet mod udlandet. Men selv på hjemlige kanter i Skandinavien har de haft svært ved at få fodfæste, påpeger Dorte Toft. Det er ofte tungt at skifte leverandør på KMD’s marked. Og her vil en faktor, der normalt er en fordel for virksomheden, blive en markedshindring.

- Det er ikke umuligt men meget besværligt for det offentlige at flytte dataudbyder. Det er en proces, som tager år, derfor lader man ofte være, forklarer Jørgen Giversen, der som forhenværende direktør i Sparekassernes Datacenter har erfaring med større it-projekter.

KMD’s erfaringer fra det danske sundhedsvæsen kan blive en styrke. Men der er ingen lette indtægter, siger Dorte Toft. Det kan blive en svaghed hos KMD, at deres nytænkende produkter i sundhedssektoren stadig er på forsøgsstadiet og har været det i mange år. Indenfor de kommunale systemer har hvert land sin lovgivning, og i mange lande er ydelser som udgangspunkt forsikringsafhængige frem for skattebetalte.

- It health er det store dyr i åbenbaringen. Men lad os nu se. KMD's løsninger kan givetvis fungere som inspiration, men derfra og så til at tro, at andre lande køber dem, er der langt, forklarer hun.

Sund skepsis
Men KMD har kompetencer, som er guld værd, siger Erik Frøkjær, lektor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

- Det er godt set af kapitalfonden (Advent Int. red.). KMD har erfaring med tunge legacy-systemer, og dem vil de fortsat tjene penge på og delvis kunne eksportere, siger han.

Men Erik Frøkjær mener også, at en smule sund skepsis er på sin plads. Særligt inden for sundhedsvæsenet, hvor lektoren selv har beskæftiget sig med området elektroniske patientjournaler (EPJ).

- EPJ er jo ikke ligefrem nogen succéshistorie foreløbig, hverken i Danmark eller udlandet. I England brændte staten ti milliarder af i forsøget på at indføre systemet, slutter Erik Frøkjær.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet