KMD og Statsbibliotek vil sikre lektiehjælp til fængslede

Statsbiblioteket og KMD har indgået aftale om at videreudvikle it-platformen til Lektier Online

læring

Af Redaktionen | [email protected]

En ny aftale mellem Statsbiblioteket, der står bag Lektier Online, og KMD skal være med til at løfte udviklingen af den digitale platform, så endnu flere kan få glæde af servicen.

 

- Vi er meget tilfredse med aftalen med KMD. Den giver os nye muligheder for at få videreudviklet Lektier Online konceptet til gavn for elever og lektiehjælpere. Samtidig giver aftalen med KMD os mulighed for at udvide målgruppen for Lektier Online til eksempelvis gymnasier, indsatte i fængsler eller andre med behov for online hjælp i skolesituationer, siger Flemming Munch, områdedirektør på Statsbiblioteket.

 

Mere end 350 frivillige lektiehjælpere har med gennem Lektier Online siden februar 2010 hjulpet mere end 7.000 unge på tværs af landet med lektiehjælp.

 

Kommunikationen mellem lektiehjælper og elev foregår via sitet www.lektier-online.dk så lektiehjælper og elev på trods af geografisk adskillelse kan chatte og videochatte om lektierne. På en digital tavle kan begge samtidigt også tegne og forklare lektieopgaverne.

 

Nye målgrupper på vej 

Med den nye aftale viser Statsbiblioteket og KMD, hvordan en statslig organisation og en privat virksomhed kan mødes om at løfte en fælles samfundsudfordring: at understøtte læring gennem målrettet lektiehjælp til de elever, som ikke kan få den fornødne hjælp hjemme fra.

 

- Vi har gennem mere end to år vist hvordan lektiehjælpen kan være med til at flytte eleverne fagligt. Samarbejdet med KMD giver os en kompetent og solid sparringspartner, så vi kan forbedre vores online lektiehjælp yderligere og derved hjælpe endnu flere elever, siger Flemming Munch.

 

Det første pilotforsøg med at udvide ordningen til gymnasieelever er allerede besluttet og vil blive gennemført i 2013.

 

 

Lektier Online modtog i marts 2012 Digitaliseringsprisen i kategorien Velfærd, fordi løsningen tager udgangspunkt i de unge som aktive digitale borgere og inddrager civilsamfundet på en nyskabende måde, ved at frivillige får mulighed for at tilbyde lektiehjælp.


Projektet er finansieret af satspuljemidler til og med 2014. Projektet er styret af en gruppe bestående af repræsentanter fra Ministeriet for Børn og Undervisning, Kulturstyrelsen samt Statsbiblioteket. Statsbiblioteket er ansvarlig for projektledelse og gennemførelse.

 

krn

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet