KMD mestrer det politiske skakspil

analyse

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Priskrigen mellem it-firmaet KMD og kommunerne har på mange måder illustreret KMD’s evne til at spille politisk skak. KMD så ellers ud til at stå ganske svagt, når de afviste at udlevere data om prissætning på områder, hvor selskabet de facto har monopol i dag. KMD var trængt i defensiven. Det virkede absurd ikke at ville lade kommunerne tjekke, om KMD holder deres aftaler om prisstigninger. Alligevel er det med et dristigt vellykket træk lykkedes KMD at få vendt sin defensive position til en offensiv.

Først med et juridisk træk, hvor KMD afviser udlevering af priser, fordi det vil være i strid med konkurrencereglerne. KMD peger på it-fællesskabet Kombit som en potentiel konkurrent. Dernæst bliver frontalangrebet sat ind med IT-Branchens advarsel om, at Kombit kan udvikle sig til et nyt it-monopol. Helt hen i vejret og rent juridisk spin, lyder forsvaret fra Kombit, der adskiller sig fra KMD ved at være en non-profit indkøbsorganisation. Ikke desto mindre spiller KMD på en udbredt usikkerhed om, hvad Kombit faktisk kan gå hen og blive for en størrelse. Og med det seneste udfald på Kombit har snakken også bredt sig til de politiske gange på Christiansborg. Her går diskussionen nu også i høj grad på Kombits vokseværk og fremtidige rolle. Med den skabte usikkerhed er det heller ikke nær så enkelt at affeje KMD’s juridiske træk.

Styrket lobbyarbejde

Uanset hvordan KMD står juridisk, så er det for nu og her lykkedes KMD at skyde en undersøgelse af it-firmaets priser til hjørne. Og et effektivt røgslør er lagt over spørgsmålet, der satte det hele i gang: Scorer KMD uretmæssigt kassen på kommunerne – og dermed skatteborgerne? Imens kan KMD uhindret fortsætte sin prispolitik og gøre sig lækre til det mulige fremtidige salg, som alle snakker om.

KMD synes således at være kommet sejrrigt ud af i hvert fald første store slag om udlevering af sine priser til kommunerne. KMD er da også langt fra ukendt med politisk spin. Særligt siden ansættelsen af en kommunikationsdirektør i 2010 har KMD øget det politiske lobbyarbejde på Christiansborg. Og det har givet pote. Faktisk så godt, at Socialdemokraterne og SF sidste år i deres økonomiske plan Fair Løsning 2020 direkte refererede til tal og resultater fra KMD Analyse. Her kan man blandt andet læse, at Danmark kan spare 800-900 millioner kroner ved, at en del af kontakten mellem kroniker og sundhedsinstans kan omlægges til teletransmitterede kontrolbesøg. Der refereres direkte til KMD som kilde.

Tæt på politikerne

Flere kilder påpeger over for Kommunen, at KMD har en fantastisk evne til at blive bonkammerater med centrale landspolitikere. KMD opfattes stadig ikke helt som et 'almindeligt' it-firma, men samtidigt er KMD særligt med KMD Analyse også enormt dygtige til at italesætte nogle politiske behov. Velfærdsteknologi er en politisk mærkesag, og derfor falder KMD’s analyser med fokus på potentialer og muligheder på et tørt sted. Samtidig er problemet, at eksempelvis KL ikke tilbyder tilsvarende analyser, der ellers må formodes at opnå større troværdighed.

I det hele taget er KMD en del synligere med besøg på Christiansborg på it-området end KL og Kombit. Samtidig turnerer administrerende direktør for KMD Lars Monrad-Gylling nærmest land og rige rundt sammen med økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) for at tale om velfærdsteknologi og digitalisering. I det hele taget er Lars Monrad-Gylling her, der og alle vegne. Meget sigende var han at finde i ekspert-panelet, da der i februar blev afholdt åben høring om offentlig digitalisering og kommunal it på Christiansborg, mens hverken Kombit eller KL var repræsenteret blandt oplægsholderne.

Kommunen har spurgt økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) til KMD’s evne til at influere på den politiske italesættelse af den velfærdsteknologiske fremtid. Margrethe Vestager er dog ikke bekymret. Hun mener, det er vigtigt at alliere sig med virkeligheden for at blive klogere. Hun er desuden overbevist om, at politikere og embedsmænd helt generelt er meget opmærksomme på aktørers egeninteresser, og derfor også kan sortere i oplysninger.

Kommunernes næste træk

For KMD er egeninteressen klar: Den økonomiske bundlinje. Det smitter også af på deres analyser. Meget naturligt laver KMD analyser på de områder, hvor de selv har eller er på vej med it-produkter. Det var eksempelvis tilfældet, da KMD med bulder og brag fik sin analyse om socialt bedrageri ud i medierne. Politikerne kastede sig over den og bebudede hårdere sanktioner og mere kontrol med borgerne. Meget belejligt for KMD, der udbyder den it-løsning, som kommunerne skal købe for at afsløre de sociale bedragere. Blandt andet blev der bragt et indslag om rapporten i DR Søndag. Efterfølgende stillede flere eksperter imidlertid væsentlige spørgsmålstegn ved hele validiteten af undersøgelsen, og lytternes og seernes redaktør i DR, Jacob Mollerup, konstaterede senere, at indslaget måtte give grobund for eftertanke i glashuset.

På mange måder skal KMD roses for at sætte sig i spidsen som lokomotivfører for det velfærdsteknologiske tog, men flere førere efterspørges. Flere kilder, som Kommunen har talt med i forbindelse med denne analyse, nævner specifikt KL som alt for defensive. Forsøget på at vriste priser ud af KMD var offensivt – men jo altså et træk, det i den grad lykkedes KMD at afværge. Mange afventer spændt og forhåbningsfuldt kommunernes næste træk. Hvis de vel og mærke har flere.

It

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet