Politik fra rødderne

KMD for lukkede

Der følger fortrolighedsklausuler med alle KMD-kontrakter på monopolområderne. Og når der hverken er konkurrence eller åbenhed, er det umuligt at gennemskue prisen, siger kommunerne. Klausulerne er dog juridisk ugyldige.

 tema: it

Af Emil Ellesøe Ditzel | [email protected]

Det er svært for både kommuner, konsulenter og journalister at blive klog på detaljer i kommunernes aftaler med KMD på monopolsystemerne. Alle kommuner har underskrevet en fortrolighedsklausul, der gør, at kommuner ikke kan sammenligne sig med hinanden.

”Vi synes, at gennemsigtighed på markedet ville gavne meget. Specielt på monopolområdet. Kommunerne underskriver en fortrolighedserklæring, fordi de tror, de får en fordelagtig aftale på forskellige måder, ved at prisen bliver holdt fortrolig,” siger Michael Hald, der er chefkonsulent hos KL. 

 Jørgen Kristensen, der er formand for Foreningen af Kommunale IT-chefer og selv it-chef i Egedal, mener også, at fortrolighedserklæringerne er et problem:

”Det er åbenbart en branchehemmelighed, hvordan man prissætter tingene.  Det kan vi ikke forstå. Det lader til at være en sjov priskalkule, der ligger bag. Vi er bekymret for, at grundlaget for fremtidig prissætning af monopolsystemer er holdt så tæt inde, at det kun er KMD, Finansministeriet og nogle få fra KOMBIT, der ved, hvad der ligger bagved,” siger Jørgen Kristensen.

Nyt prisværktøj

KOMBIT hjælper kommunerne med at administrere monopolaftalerne. De er også bundet af fortrolighedserklæringerne og må, selvom de hjælper flere kommuner, ikke sammenligne kommunernes priser. De må heller ikke specificere over for Kommunen, hvor, hvornår, hvor meget og hvor mange gange man har taget KMD i at opkræve for mange penge fra kommunerne.

For tiden arbejder KOMBIT dog på et prissammenligningsværktøj for både monopol- og andre systemer, der anonymt skal kunne fortælle en kommune, hvor den ligger i forhold til gennemsnittet.

KMD kan ikke forstå, hvorfor fortrolighedserklæringerne er et problem: 

”KOMBIT (har, red.) gode muligheder for at kigge os yderligere i kortene, hvis de ønsker det. KOMBIT har for eksempel mulighed for at få tillægsoplysninger om vores omsætning, og hvor mange timer, vi bruger på områderne under transitionsaftalen. Og de kan også få revisorer til at hjælpe sig, hvis de ønsker det. KL har i den forbindelse som interesseorganisation mulighed for at se på tværs af aftaler,” skriver salgs- og marketingsdirektør i KMD Karen Nielsen i en mail til Kommunen.

Klausuler uden virkning

Reelt har fortrolighedsklausulerne dog ingen effekt, fortæller ekspert i offentlig forvaltning fra Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen i en mail:

”Kommuner kan ikke sætte offentlighedsloven ud af kraft med aftaler om fortrolighed. Aftaler mellem kommuner og virksomheder (f.eks. KMD) er omfattet af offentlighedsloven, og offentligheden har ret til aktindsigt. Evt. kan enkelte afsnit af en aftale undtages med henvisning til undtagelsen for forretningshemmeligheder. Men dette hensyn kan ikke have vægt, hvis der reelt er tale om monopolaftaler,” skriver Oluf Jørgensen.

Kommunen bad uden held KMD kommentere på, hvorfor man lavede fortrolighedsklausuler, der ikke er juridisk valide.

It


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57