Kan kulturpolitik vinde valg?
Kan kulturpolitik vinde valg?

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Det er en udbredt og almindelig antagelse blandt mange kandidater til kommunalvalg, at profilering på kunst og kultur er udelukket. Alt skal handle om de traditionelle og store velfærdsområder samt måske klima og natur. Penge til kunst og kultur er overflødigt.
Der er naturligvis intet galt i at profilere sig på velfærd og klima. Tværtimod taler det til mange vælgere og er vigtigt.
Men det er min påstand, at man også kan vinde valg ved at sætte kunst og kultur i bredeste forstand øverst på valgkampagnen. Og egentlig er det ikke bare en påstand, men også baseret på erfaring. Altså dokumenterbart. I al fald har jeg ved de seneste mange valg haft kunst og kultur som en af de vigtigste mærkesager. Og hver gang opnået høje personlige stemmetal. Ofte det højeste efter den siddende borgmester.
Mange flere mennesker end de fleste tror, har en stor og dybfølt interesse for og i deres kommunes tilbud indenfor musik, dans, billedkunst, teater, kulturmuseer, etc.
Når børnefamilier kan komme i teater eller til børneteaterfestival med ungerne, elsker de det. Når musik-, kor- og billedskoler udbyder deres tilbud, tiltrækker det folk i alle aldre, og tilstrømningen er stor. Når børn og voksne kan høre musik fra alle genrer i øjenhøjde, er det vindersag. Uanset om det er rytmisk-, klassisk-, opera eller andre musikalske udtryksformer. Ja, selv de allermest sårbare har stor glæde af f.eks. sang for sindet, eller dans for demente.
Vigtigt med fokus på oplevelser
Ligeledes er det supervigtigt at have fingeren på pulsen i forhold til, hvad de unge efterspørger. Og det er meget, meget forskelligt. Fra korsang, rytmisk musik og ud i de nyeste kunstneriske udtryksformer. Ligesom der skal være plads og rum for subkulturen og subkulturelle tiltag, der ofte overlapper mange genreområder.
Oplevelser i det hele taget. Hvad enten det er de helt store i arenaer eller på festivaler, eller de mere smalle på kunstmuseer, intimkoncerter eller i andre utraditionelle sammenhænge, er det vigtigt at fokusere herpå.
Ligeledes kan og bør man have opmærksomhed på, hvordan man træder nye stier i kulturpolitikken. Sætter nye skibe i søen. Kommer med nye tanker, ideer og tiltag.
Lad mig bare give ét eksempel: For cirka 10 år siden gik Herning Kommune ind i arbejdet med at skabe et utraditionelt kunstoplevelsessted i en skov langt, langt ude på landet. Bakkede op om idémagerne. Først hed det Skovsnogen – nu Deep Forest Art Land. Det har været en overvældende succes og udvikler sig fortsat. Besøges af børnehaver, skoler, uddannelsessteder og mennesker i alle aldre i titusindvis. Om lidt realiseres enorme nye tiltag på stedet med hjælp fra fondene. I størrelsesordenen mere end 65 mio.kr.
Så ja, kulturpolitik kan godt vinde valg. Men man skal naturligvis mene det...
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.