Helsinge opper sig for tiden

kultur

Af Redaktionen | [email protected]

Helsinge i Nordsjælland, hovedstaden i Gribskov Kommune, er hverken født smuk eller specielt tiltrækkende. Byen er opstået for knap 100 år siden - med  anlæggelsen af den lille jernbanelinje, Grisen, mellem Hillerød og Tisvildeleje. I forvejen eksisterede kirken og nogle mindre bebyggelser, men en egentlig by i gængs forstand var Helsinge vel næppe. Husene kom tilløbende, de fleste hæderlige, men i
60’erne og 70’erne var bygherrerne grove ved byen med flere store klodsede tilføjelser og en pokkers masse uskønne supermarkeder.
Hovedvejen mellem Frederiksværk og Helsingør gik direkte igennem bymidten, hovedgaden Østergade og Vestergade. Det fik man dog stoppet på et tidspunkt og gjort Østergade til gågade. Men her så indtil for få år siden ikke just indbydende ud. Heldigvis besluttede den gamle Helsinge Kommune at totalrenovere hovedgaden og satte sin egen gode arkitekt Christian Christensen til at stå for projektet, med fornem belysning, smuk granit og hele pakken. Resultatet blev rigtig vellykket, hvorefter kommunen fyrede arkitekt Christensen.

Grimhed betaler sig ikke

Men den nye vellykkede indretning af hovedgaden, skabt med ordentlige og ædle materialer og let, følsom beplantning, har heldigvis også inspireret de fleste af byens handlende til endelig at indse, at grimhed ikke betaler sig. De fleste forretninger har skruet ned for den æstetiske larm, skiltningen er blevet langt pænere og mere diskret, og stort set alle uklædelige og unyttige baldakiner er røget ned.
Resultatet er blevet til et stort velfortjent tillykke. Også belægningen ved og renoveringen af gadekæret er yderst vellykket og overbevisende.
 Helsinges huse er stadig de samme, og de fleste stadig ret anonyme og uinteressante, men helheden fremstår langt pynteligere og mere indbydende. Man har lyst til at handle i den lille by med det store opland, for både fastboende og et hav af landliggere. Nordea har renoveret sit hus, og det samme har  boghandleren, tøjhandleren, taskeforretningen og en stribe andre gjort, og gågaden har fået en café.
Det er lige til at glæde sig over.

Bagsiden af medaljen

Men når det er sagt, så har Helsinge stadig et problem med sine bagsider. På begge sider af gågadens huse er der godt med parkeringspladser, faktisk er Helsinge en af de mest parkeringsvenlige byer, jeg kender. Men her ser langtfra lige skønt ud alle steder. Nok er her pyntelige grønne hække mellem parkeringsafsnittene, men husene vender jo stadig bagsiden til parkeringsområderne, og der er behov for at gå det igennem fra A til Z - og forsøgsvis få husene til også at vende ansigtet mod de ankommende og udstigende. Det er jo førstehåndsindtrykket, man får her. Dog skal Arkaden roses for sin nye beklædning ud til parkeringspladsen mod Rådhusvej.
Samtidig kunne Helsinge også godt snart begynde at se seriøst på indfaldsvejene til Helsinge. Især Rundinsvej er en gyser at komme igennem - med alt for mange vimpler på tankstationer og ved bilforhandlere. Her kunne der godt ryddes gevaldigt op i skilteskoven og eventuelt plantes en pyntelig træallé til at skærme af for det værste af bebyggelsen. Også Frederiksborgvej har sine problemer, især tættest ved bymidten. Flere forladte og faldefærdige huse skriger på en kærlig hånd. Det må kommunen snarest lave en plan for.
Men man er i gang, og Helsinge fortjener ros for det første vigtige skridt. Så nu burde det ikke være så svært at tage de næste. :

Kultur

Tilmeld dig nyhedsbrevet