Debat/ Helle er klog – Lars er en mand

18. jun. 2015
Claus Theilgaard
CLAUS THEILGAARD

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Yngste-sønnen på bare ti år interesserer sig levende for politik. Han følger valgkampen på bedste beskub.
Efter en topduel mellem fungerende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og tidligere ditto, Lars Løkke Rasmussen, var analysen klar:
- Da jeg var lille, ville jeg stemme på Lars Løkke, fordi han er en mand. Nu vil jeg stemme på Helle Thorning, fordi hun er klog!
Ud fra hans alder vil jeg antage, at yngste-sønnens indsigt i politik ikke er den samme som hos læserne af denne agtværdige avis. Til gengæld er han uafhængig og kan i modsætning til kommentariatet udlægge den politiske kaffegrums uden at tage hensyn til dem, der på den ene eller anden måde er med til at finansiere dem.
Bare for at forebygge enhver kritik kan jeg skrive under på, at Lars Løkke Rasmussen også er klog. Og udenfor enhver tvivl klogere end sin forgænger på posten. Den Løkke'ske kløgt har Venstre-formanden imidlertid ikke brugt til at bevare sin troværdighed i befolkningen.
Og som de siger i Venstre: - Der kan kun komme noget godt ud af valget: Enten vinder vi regeringsmagten, eller også får vi en ny formand.
Hvad der sker hos Socialdemokraterne, hvis partiet taber regeringsmagten, må stå hen i det uvisse. Socialdemokraterne kan komme i den situation, at de går frem, og dermed vinder Helle Thorning-Schmidt valget – uden dog at få mandater nok til at fortsætte som landets leder. Skal formanden udskiftes, hvis valget vindes, men regeringsmagten tabes?
For politisk interesserede unge – og for den sags skyld også os andre – har de seneste uger været en sand fest. Først var der en tid op til valget, hvor der blev gættet på valgdatoen. Så var der udskrivelsen af valget og de efterfølgende ”dødt løb-meningsmålinger”. Og så samtidig dermed årets helt store politiske begivenhed – Folkemødet i Allinge-Sandvig.
Et Folkemøde, der var prydet af kunstneren Jens Galschiøts 60 meter lange skulp­tur, 550+1. De 550 er det gennemsnitlige antal mænd, en nigeriansk prostitueret er sammen med på et år på Vesterbro i København. Uan­set om de er handlet eller ej!
Nigerianske prostituerede på Vesterbro er nu ikke et slagnummer i valgkampen. Et tilbagevendende emne, når valgkampe evalueres, er altid tonen. Er den for hård? For meget under lavmålet?
Her adskiller FV 2015 sig fra tidligere. Godt nok har tonen været kontant, til tider barsk kandidaterne imellem. Men sagligheden har på mange måder præget de fleste kandidater. Det kan man jo glæde sig over, indtil man kaster et blik på de sociale medier, der – hvis man skal tro deres kvalitet – er skrevet af et politisk bagland, der er rekrutteret blandt kældermennesker Men hvad: De bruger jo bare deres ytringsfrihed!
Det gjorde politikerne også, da det islamofobiske kort traditionen tro blev trukket på dag ti i valgkampen. Mange indvandrere er blandt de svageste i landet, så de er nemme at bashe - lidt ligesom modtagere af kontanthjælp. Derfor blev de også en del af FV 2015.
Det er en god idé at lytte til Bornholms borgmester Winni Grosbøll (S). Hun opfordrer folk til at tage blaffere op under Folkemødet. Fulgte opfordringen. Var så heldig at få nydelig dame op. Hun har været på Bornholm hver sommer i de sidste 50 år. Hun kommer fra Hamborg og taler et meget nydeligt dansk. Som samtalen skred frem, viste det sig, at hun – udover det tyske modersmål – også taler flydende engelsk, fransk og tyrkisk. Tyrkisk?
- Ja – der kom jo så mange tyrkere til Tyskland, og jeg ville jo lære dem at kende.
Et eller andet sted er vi jo alle europæere. Godt valg og god sommer!

Interesseret i et abonnement? - klik her