Håb, frygt og sandsynligheder for FV19-kandidaterne på Sjælland

Et bud på en forhåndsvurdering af de sjællandske folketingskandidaters valgchancer parti for parti.

Håb, frygt og sandsynligheder for FV19-kandidaterne på Sjælland

Billede
Foto: Martin Sylvest, Ritzau Scanpix

Hvem bliver valgt ved FV19? kommunen.dk giver i en mini-serie et overblik over kandidaternes chancer, især de nuværende folketingsmedlemmer men også mulige nye.

Overblikket er fordelt over fem artikler, en for hver region. I dag Sjælland, der i folketingssammenhæng er identisk med Sjællands Storkreds.

Socialdemokratiet
Nuværende folketingsmedlemmer: Magnus Heunicke, Astrid Krag, Henrik Sass Larsen, Rasmus Horn Langhoff, Lennart Damsbo-Andersen, Kaare Dybvad og Mette Gjerskov. Pernille Rosenkrantz-Theil er flyttet til Københavns Storkreds.

Mette Gjerskov kom ind på et tillægsmandat ved FV15, men står efter et forgæves forsøg på at forstøde hende som folketingskandidat ikke nødvendigvis yderst, hvis Socialdemokratiet må afgive et sjællandsk mandat.

Blandt de øvrige kandidater er tre byrådsmedlemmer: Tanja Larsson, Stevns, Kasper Roug, Lolland, og Anne Madsen, Sorø.

De Radikale
Nuværende folketingsmedlem: Zenia Stampe. Blandt de øvrige kandidater er fire byrådsmedlemmer: Jeppe Trolle, Roskilde, Bo Nygaard Larsen, Solrød, Line Krogh Lay, Stevns, og Troels Brandt, Slagelse.

De Konservative
Nuværende folketingsmedlem: Brian Mikkelsen har forladt Folketinget og genopstiller ikke. Hans afløser Brigitte Klintskov Jerkel gør, men får skarp konkurrence fra Naser Khader, der flyttet hertil fra Østjyllands Storkreds.

Brigitte Klintskov Jerkel er noget så sjældent som indehaver af et triplemandat, så hvis det glipper at blive valgt til Folketinget, har hun både Greve Byråd og Regionsråd Sjælland at falde tilbage på. Blandt de øvrige kandidater er yderligere to byrådsmedlemmer: Michael Mads Suhr, Holbæk, og Mads Andersen, Køge.

Nye Borgerlige
Partimedstifter og politisk næstformand Peter Seier Christensen er opstillet her.

SF
Nuværende folketingsmedlem: Jacob Mark. Han kan regne sig som sikker på genvalg. Blandt de øvrige kandidater er byrådsmedlem Annemette Schønberg Johnsen, Guldborgsund.

Liberal Alliance
Nuværende folketingsmedlem: Laura Lindahl er flyttet hertil fra Københavns Storkreds. Villum Christensen genopstiller ikke, efter at han ved konstitueringen efter KV17 sikrede sig retten til at overtage borgmesterposten i Slagelse midtvejs i valgperioden, hvis han selv ønsker det. Om han gør det, henstår indtil videre i det uvisse.

Laura Lindahl, der tillige indehaver en rådmandspost på Frederiksberg, står godt til at overtage det ledige mandat, hvis partiet kan opretholde sin tilslutning i storkredsen.

Blandt de øvrige kandidater er byrådsmedlemmerne Emil Blücher, Solrød, og Jeppe H. Lindberg, Køge. Sidstnævnte er også regionsrådsmedlem.

Dansk Folkeparti
Nuværende folketingsmedlemmer: Søren Espersen, René Christensen, Liselott Blixt, Karin Nødgaard, Merete Dea Larsen, Henrik Brodersen og Jeppe Jakobsen. De tre førstnævnte må anses for sikre på genvalg, mens tilbagegang for partiet kan ramme hver af de fire øvrige. Her står Jeppe Jakobsen mest yderligt, men Henrik Brodersen og Merete Dea Larsen kan heller ikke vide sig sikre.

Hele fem af de nuværende folketingsmedlemmer er tillige byrådsmedlemmer: René Christensen, Guldborgsund, Liselott Blixt, Greve, Merete Dea Larsen, Roskilde, Henrik Brodersen, Slagelse, og Jeppe Jakobsen, Holbæk.

Blandt de øvrige kandidater er yderligere tre byrådsmedlemmer: Githa Nelander, Næstved, Lars Schmidt, Sorø, og Brian Mørch, Solrød.

Stram Kurs
Partistifter Rasmus Paludan stiller op her.

Venstre
Nuværende folketingsmedlemmer: Lars Løkke Rasmussen, Marcus Knuth, Jacob Jensen, Bertel Haarder og Louise Schack Elholm. Sidstnævnte kom ved FV15 ind på et tillægsmandat og står formentlig sammen med veteranen Bertel Haarder yderst, hvis partiet får tilbagegang i storkredsen eller hvis nye kandidater blander sig i valgrækkefølgen.

Her skal man især have et øje på tidligere Slagelse-borgmester, nu menigt byrådsmedlem Stén Knuth og et andet byrådsmedlem, tidligere VU-formand Morten Dahlin, Greve. Andre byrådsmedlemmer blandt kandidaterne er Sebastian Mylsted-Schenstrøm, Næstved, Jacob Panton, Stevns, Lars-Christian Brask, Roskilde, og Rasmus Brandstrup Larsen, Holbæk. Af de nuværende folketingsmedlemmer gik Jacob Jensen ved KV17 forgæves efter posten som regionsrådsformand og er fortsat regionsrådsmedlem, og også Marcus Knuth har dobbeltmandat, idet han er borgerrepræsentant i København.

Enhedslisten
Nuværende folketingsmedlemmer: Christian Juhl og Eva Flyvholm. Begge står til sikkert genvalg. Blandt de øvrige kandidater er byrådsmedlem Sejer Folke, Stevns, som imidlertid skal sprænge partilisten helt fra en bundplacering for at blive valgt. Hvis partiet får stemmer til et tredje mandat, går det til Pernille Skippers sekretær Linda Hansen.

Alternativet
Nuværende folketingsmedlem: Rasmus Nordqvist. Forsøgte forgæves at blive valgt ved EP19, men står nu i stedet til genvalg ved FV19.

For partierne Kristendemokraterne og Klaus Riskær Pedersen er vurderingerne for usikre til at sætte personnavne på.

Artiklen er den fjerde i en mini-serie om FV19-kandidaternes valgchancer region for region. Serien slutter i morgen med et overblik for Hovedstaden og Bornholm.

Læs eller genlæs de første artikler om FV19-kandidaterne i Nordjylland, Midtjylland og Syddanmark.