Handelsmand med forhindringer

Det er op ad bakke, når borgere og erhvervsfolk fra Frederikssund skal overbevise Folketingets trafikudvalg om nødvendigheden af at bruge en milliard eller mere på en ny bro over Roskilde Fjord.

portæt: frederikssund kommune

Af Janni Brixen | [email protected]

Midt i det smukke Hornsherred, mellem søvnige landsbyer og  marker med græssende kreaturer, højt på en bakketop ligger en kæmpe hal med de kolossale bogstaver HC i sort på hvidt og blåt. Flere haller faktisk, og lagerbygninger og siloer og kontorbygning og en købmand og benzinstation med samme to bogstaver og samme blå farve. Velkommen til Venslev.

”Vi ved godt, vi ikke er så kønne med de store haller, så vi prøver at være lidt diskrete og ikke have for meget lys på om aftenen,” fortæller Lars Peter Nielsen der er 4. generation på bakketoppen her i Venslev og i dag driver HC korn- og foderstofvirksomheden, HC byggemarked og tømmerhandel, de to HC benzinstationer og den lille HC købmandsbutik sammen med sin storebror Hans Christian Nielsen.

Selv vejen hedder H.C. Vej, og mon ikke han ville have været stolt, den første Hans Christian Nielsen, som døde i 1938 og ligger begravet på kirkegården i nabobyen Ferslev. 

Men han ville sikkert også have undret sig over, hvordan det lykkes for hans sønne-søn og oldesønner at sælge carporte i samlesæt, semiprofessionelt specialværktøj til sommerhusejere og nøje udtænkte foderblandinger til hest og får og fjerkræ. 

Og hvis den første H.C. med det stive, hvide overskæg fra sin himmel kunne kigge ned over det Hornsherred, som han kendte så godt fra turene, hvor han med hestevogn fragtede fjordfiskernes fangst til markedspladsen i Frederikssund, så ville han imponeres over den fine, solide bro, der i dag forbinder de to sider af Roskilde Fjord. 

I hans unge dage var fjordforbindelsen nemlig blot en vakkelvorn ponton-bro af træsveller, som man tilmed skulle betale 20 øre for at passere med en enspændervogn, mens kareter og kalechevogne med to heste foran måtte slippe hele 50 øre for turen over broen.

Broen der aldrig blev

H.C.s oldebarn,  den 38-årige Lars Peter Nielsen, er derimod ikke imponeret over Kronprins Frederiks Bro. Som de fleste andre på Hornsherred begriber han ikke, hvorfor de 22.000 biler, der hver dag passerer den lave bro, stadig må snegle sig i kilometerlange køer både morgen og aften, og hver gang broen går op, fordi en lystsejler skal passere.

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet