Guld-pigerne skal give byens borgere en hånd

Talende modeller vandrer rundt på kommunale hjemme sider. Det skaber liv, men dækker de i virkeligheden over et problem med kommunikation?

guldgrube

Af Carsten Terp Beck Nilsson | [email protected]

Til lyden af et par klikkende hæle kommer hun spadserende ind over skærmen: ”Hej,” lyder det på syngende sydsjællandsk: ”Jeg er en af Guldborgsund Kommunes guld-piger. Jeg vil fortælle dig om lynsvar, som er for dig, der ikke har lyst til at stå i kø.”

Med guld-piger i både den virtuelle verden og det fysiske gadebillede vil kommunen øge sin synlighed og samtidig lære borgerne at klare flere af de offentlige ekspeditioner selv. Og ja – inden ligestillingsforkæmperne får trukket luft ind – der er også guld-drenge. Der er bare ikke så mange af dem, siger borgerservicechef Ib Larsen.   

”Drengene er mere tilbageholdende. Pigerne er lettere at motivere,” siger han. 

Håbet i Guldborgsund er, at borgerne i løbet af de næste et-to år overtager 10-15 procent af de personlige ekspeditioner. Det betyder, at guld-pigerne vil give afkast i år tre. 

Og det er ikke kun i Guldborgsund, der tripper talende piger rundt på de kommunale hjemmesider. Faxe har for nylig lanceret et Strax-Svar på hjemmesiden. Også det blev præsenteret af en såkaldt screenbooster – som i dette tilfælde dog ikke var kommunalt ansat, men derimod en professionel model. 

Plaster på såret

Hos selskabet Screenbooster.dk fortæller Bo Bjørvik, at også Varde og Assens kommuner har fået boostet deres hjemmesider.

”80 procent af befolkningen er visuelt orienteret. Så hvis man har behov for at servere hurtig information, så gør en screenbooster sit virke,” siger Bo Bjørvik. De talende damer er især gode til at lange kontante informationer over disken i en fart, mener han, mens de til gengæld er mindre egnet til at servere større mængder data. 

I kommunikationsvirksomheden Hansen PR hilser administrerende direktør Lotte Hansen af princip alt nyt velkommen. 

”Men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor der skal gå en nummerpige henover skærmen,” siger hun.

”Jeg synes, det er en god ide at komme i øjenhøjde med borgerne. Men man kan godt få den tanke, at det i virkeligheden dækker over langt større problemer med for tunge systemer. At kommunerne i virkeligheden er stive, bureaukratiske komplekser, der grundlæggende kommunikerer dårligt med borgerne. Og så klapser man sådan en nummerpige på for at gøre kommunen mere sexet,” siger Lotte Hansen:

”Hvis det er tilfældet; hvorfor så ikke lave hele systemet om, så man i alle forhold kommunikerer så hurtigt og effektivt som muligt i stedet for at give folk en nummerpige til de nemme emner som et plaster på såret?”

Både Faxe og Guldborgsund melder om stor interesse for de talende kvinders budskaber.

 

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet