Frank Jensen vil føre åbent politisk regnskab

En ny hjemmeside gør op, om Københavns politikere holder, hvad de lover. Det skal stimulere den politiske debat, men eksperter tvivler på effekten.

åbenhed

Af Carsten Terp Beck Nilsson | [email protected]

Med små talbaserede historier på hjemmesiden Et Bedre KBH vil Frank Jensen (S) aflægge politisk regnskab overfor borgerne i hovedstaden. Det skal styrke lysten til at deltage i det lokale demokrati. Men eksperter tvivler på, at overborgmesteren vil få held med sine bestræbelser. 

I lækkert opsatte sorte bokse fortæller kommunen i overskuelige tal, hvor mange skoler der er blevet renoveret i 2010, hvor mange nye pladser der er skabt i daginstitutionerne, og hvor mange procent af københavnerne i løntilskud der er selvforsørgende efter et halvt år. 

”Vi vil gerne gøre det tydeligt, hvordan byens borgere får konkret glæde af de aftaler, der bliver indgået på rådhuset. Med hjemmesiden skaber vi stor gennemsigtighed. Og det er med til at styrke demokratiet. Og så er det også med til at sætte os selv på kogepladen, så vi sikrer, at vi leverer og eksekverer de politiske beslutninger, vi har indgået,” siger Frank Jensen. 

Han ser Et Bedre KBH som en helt naturlig del af et åbent og moderne demokrati og en vej til at engagere borgerne. 

”Jeg vil meget gerne se en højere deltagelse i de kommunale valg. Og jeg ser hjemmesiden som en måde at styrke interessen for det kommunalpolitiske arbejde i Danmarks hovedstad,” siger Frank Jensen.

10 rigtige om København

Men der gør overborgmesteren regning uden vært, mener to eksperter i kommunikation. Chefrådgiver for digital kommunikation hos Bysted, Mikkel Noe Westh, er begejstret for visionen om åbenhed. Men de mange positive historier på sitet får ham til at tvivle på, om åbenheden er reel. 

”Min fornemmelse bliver hurtigt, at det er en reklame. Når det hele er rent og positivt, så mister det troværdighed. Du kan jo få den mest forfærdelige kommune til at fremstå som en fantastisk  kommune, når du selv udvælger de tal, der skal publiceres,” siger han. 

Administrerende direktør i HansenPR, Lotte Hansen, er enig i, at hjemmesiden er meget afsenderstyret – selv om hun understreger, at hun tror på de tal, der bliver lagt frem.

”Det virker som en slags ’10 rigtige om København’. Og dermed kommer det til at fremstå som en slags propaganda,” siger hun. 

Mikkel Noe Westh savner de historier, hvor kommunen fortæller, at målene endnu ikke er nået, men at den arbejder på det. Og samtidig bør kommunen i langt højere grad lægge op til dialog med borgerne, mener han. 

”For at have ægte åbenhed skal der være plads til, at modtageren har en stemme. Jeg synes, de skulle have mod til at sige: ’Giv os lidt ris på det her. Det tør vi godt’,” siger Mikkel Noe Westh. 

Sitet er stadig kun en beta-version, og Frank Jensen lover, at der vil komme mere dialog – og at der ikke kun bliver lagt solstrålehistorier frem. Men skal han engagere de borgere, der faktisk udgør politikernes bestyrelse, skal sitet afspejle de politiske forskelle på rådhuset i stedet for blot at aflægge regnskab over de opnåede resultater, mener Lotte Hansen.

”Hjemmesiden fremstiller København som en veldrevet virksomhed. Og man får nærmest det indtryk, at det er ligegyldigt, hvem man stemmer på,” siger hun: 

”Men det er i den politiske debat, man finder den demokratiske nerve. Politik er drønspændende. Og når man skærer pynt og spin fra, kommer man ind til de virkelige dilemmaer. Hvis de tør tilføje den dimension, vil det være meget mere involverende.”

Kommunikation

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet