Fra røde roser til ører på stilke

I år er det ikke nok for Socialdemokraterne at ringe på hos sofavælgerne. De vil i længere varende dialog med dem - og det indebærer at tie stille og lytte.

kommunalval 2013

Af Laura Fischer Larsen | [email protected]

I regn og slud skal socialdemokraten ud. Midt på gågaden med favnen fuld af røde roser. Mellem barnevogne og franske hotdogs med en ballon påtrykt et stort 'A' svævende ved siden af sig. Sådan er utallige lørdage blevet brugt for socialdemokratiske kommunalpolitikere, og det er sådan, man mærker i bybilledet, at tiden nærmer sig tredje tirsdag i november.

Men i år bliver de røde roser skiftet ud med ører på stilke. Socialdemokraterne er i fuld gang med at nytænke deres strategi for at nå vælgerne: de skal i dialog med dem og lytte til dem.

Valgkampagnens buzzword er vælgermobilisering. Passive vælgere skal op fra deres dertil indrettede og sætte ord på, hvad de vil have ud af lokalpolitik. Allerede ved sidste valg stemte Socialdemokratiet dørklokker i hele landet, men i år skrues der op for blusset.

- Valget i 2009 var første gang, vi brugte det at gå fra dør til dør i en større skala. Nu vil vi så gerne lægge mere kvalitet i de samtaler, vi har med folk, og forsøge at få en længerevarende relation, siger Lars Midtiby, partisekretær og tidligere kampagnechef for Socialdemokraterne.

Kunsten at lytte

Det enkle, som kommunalpolitikerne skal gøre, er at blive bedre til at lytte. Vælgere, som ikke normalt er politisk aktive, skal have mulighed for at give deres input og komme frem med, hvad de lægger vægt på i det lokalpolitiske, mener Lars Midtiby.

Han forklarer, at partiet blandt andet har afholdt såkaldte lyttemøder.

- Det er arrangementer, hvor vi inviterer beboere i et område til at komme, hvor det primært er dem, der skal tale og politikerne, der skal lytte. Det er netop for at få en opfattelse af, hvad det er for nogle ting, folk er optagede af, siger Lars Midtiby.

Opbygningen af relationer kan medvirke til en mere vedholdende politisk dialog med borgerne. Dét, tror Socialdemokratiet, i sidste ende vil få flere til at engagere sig politisk og stemme på valgdagen.

Flere i stemmeboksen

Et mål med strategien er også at løfte den kommunale valgdeltagelse. Med cirka 65 procent havde kommunalvalget i 2009 den laveste valgdeltagelse i 35 år. Men de svigtende stemmeprocenter sås særligt i nogle boligområder, som eksempelvis i Tingbjerg i København. Og i de boligområder kommer Socialdemokratiet til at gøre en særlig indsats i forhold til at få mobiliseret vælgerne, fortæller Lars Midtiby.

- Vi har lavet en oversigt over de boligområder, hvor der er lav stemmedeltagelse. Der er ingen tvivl om, at en del af stederne også er der, hvor der er større almene bebyggelser. Jeg mener, nogle områder var nede på 37-39 procent ved sidste valg, og det, synes vi bare, er for lavt. Det vil vi arbejde med, siger han.

Oversøisk inspiration

Ideen om at engagere lokalmiljøer og nærme sig borgeren er ikke helt ny. Socialdemokraterne har skævet til Barack Obama i USA og Labour i Storbritannien, som har benyttet sig af strategien ’community organizing’. En af de store inspiratorer var Saul Alinsky, der arbejdede med at mobilisere og organisere borgere i netop udsatte ghettoområder i 1930’ernes Chicago. Hans ideer begyndte på kort tid at danne skole, og i midten af 1980’erne tog en ung Barack Obama nogle af sine første politiske skridt som ’community organizer’ i samme by. Hans erfaringer derfra siges at have lagt fundamentet for kampagnemodellen, der sikrede ham sejren ved præsidentvalget i 2008.

Til kommunalvalget 2013 håber Socialdemokraterne på en lignende succes. Især borgmestertitlerne i landets fire største kommuner og formandsposterne i fire af de fem regioner skal der satses på, mener Lars Midtiby. Der skal det helst blive til ’four more years’ for det lokalpolitisk solide parti.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet