Efter Femern kommer Kattegat

En bro over Kattegat kan meget vel blive det næste store trafikprojekt efter Femern-forbindelsen. S, SF, DF og V er alle positive, så længe der er fornuft i økonomien.

broer

Af Redaktionen | [email protected]

Efter aftalerne om Femern-forbindelsen er på plads,  vender trafikordførerne blikket mod Kattegat. En fastforbindelse over Kattegat kan meget vel blive næste store investering, og flere ordførere drømmer om, at byggeriet kan gå i gang, så snart 

Femern-forbindelsen står klar i 2020.

Mange partier er positive over for Kattegat-projektet, men økonomien er en afgørende udfordring - for det er dyrt at bygge verdens måske længste bro.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) lover, at Venstre senest i 2013 vil træffe beslutning om en Kattegat-forbindelse. Senest i 2013 foreligger nemlig den undersøgelse, der skal danne grundlag for beslutningen.

”Vi er meget positive over for visionen. Infrastrukturen skal bidrage til at binde Danmark bedre sammen. En fast forbindelse over Kattegat kan bidrage til at skabe merværdi, men inden vi kan træffe en beslutning, er vi nødt til at være på stensikker grund med hensyn til økonomien,” siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer:

”Men meget tyder på, at der er en fornuftig økonomi i det. Vi ved det bare ikke endnu.”

Regeringen er i gang med en samlet strategisk analyse, der skal vurdere økonomien, de miljømæssige konsekvenser og se på den samlede infrastruktur i forhold til de øvrige trafikprojekter, der er sat i søen eller er på tegnebrættet. En eventuel kattegatbro vil på linje med Femern- og Storebælt-forbindelserne være delvist brugerfinansieret.

SF: Ikke førsteprioritet

Projektet er ind til videre anslået til at koste over 100 milliarder kroner, hvilket alle partier peger på som den største forhindring for at realisere ideen.

Selvom SF er positive, vil partiet alligevel afvente 

den endelige undersøgelse.

”Danmark er for lille et land til at lave for store fejl til 100 milliarder,” siger trafikordfører Anne Baastrup (SF).

Hun minder om, at der er andre projekter, som bør have forrang. Blandt andet den timemodel, der blev indgået i 2009 i forbindelse med aftale om grøn transportpolitik. Her besluttede man i et forlig at arbejde for, at der kun skulle være en time i tog mellem de store byer.

”Det må have førsteprioritet,” siger Anne Baastrup.

S: Kattegat næste gang

Men det mener Socialdemokraterne ikke nødvendigvis, at man behøver. Partiet afventer dog ligesom andre partier den endelige undersøgelse, der skal afgøre de økonomiske og miljømæssige udfordringer, men umiddelbart mener trafikordfører Magnus Heunicke (S), at der er ”kæmpegevinster” for samfundet ved at bygge en bro over Kattegat.

”Vi er tilhængere af det. Vi skal sætte det i gang, for det vil helt sikkert betyde utrolig meget, at vi knytter Danmark sammen. Hele samfundet bliver rigere, hvis der bliver vækst, så det er det næste, vi skal i gang med” siger Magnus Heunicke, som vil træffe en endelig beslutning i næste valgperiode.

DF venligt stemt 

Dansk Folkeparti har også hele vejen igennem været positive over for Kattegat-ideen, og partiets trafikordfører Kim Christiansen tror stadig på, at en Kattegat-­forbindelse er ”fremtiden,” fordi det vil styrke hele ­sammenhængskraften i landet, når og hvis Jylland og Sjælland bliver bundet sammen.

”Vi kan ikke blive ved med at udbygge motorvejene på Fyn, for på et tidspunkt bliver Storebælts-broen en flaskehals og på samme måde er området omkring Vejle Fjord en flaskehals. Derfor vil det være godt, hvis man kan flytte noget af trafikken til en kattegatforbindelse,” siger Kim Christiansen.

DF har dog endnu ikke taget endelig stilling, men afventer ligesom de andre partier den endelige undersøgelse.

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet