Kommunen.dk
MENU

Dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: God synergi eller pligtforsømmelse?

Partierne er uenige om, hvorvidt politikere fyldestgørende kan varetage dobbeltmandater.At pendle mellem EU og lokalpolitik kan give god synergi, men også ende med, at man forsømmer sine pligter, fortæller politikere.

Dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: God synergi eller pligtforsømmelse?

Partierne er uenige om, hvorvidt politikere fyldestgørende kan varetage dobbeltmandater.At pendle mellem EU og lokalpolitik kan give god synergi, men også ende med, at man forsømmer sine pligter, fortæller politikere.
Der er på nuværende tidspunkt to dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: Bergur Løkke Rasmussen (M) og Morten Løkkegaard (V), men 36 kandidater står potentielt til dobbeltmandat til det kommende valg.
Der er på nuværende tidspunkt to dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: Bergur Løkke Rasmussen (M) og Morten Løkkegaard (V), men 36 kandidater står potentielt til dobbeltmandat til det kommende valg.
Foto: DK Creative/AI

Historien kort

  • Rød blok tillader generelt ikke dobbeltmandat, mens blå blok tillader det. Dobbeltmandat kan dog være nødvendigt for små partier med få gode kandidater, mener ekspert.
  • Blå partier ser en unik synergi i dobbeltmandater, mens røde partier bekymrer sig om forsømmelse af lokalpolitik på grund af de krævende opgaver og rejserelateret fravær i EU.
  • Der har været eksempler på politikere med dobbeltmandat, som ikke har mødt op til by- eller regionsrådsmøder.

Kan man passe to jobs på én gang? Og er det muligt at pendle mellem Strasbourg, Bruxelles og det lokale by- eller regionsråd?

Det har ifølge kommunal-ekspert Roger Buch altid været en løbende diskussion. 

Typisk argumenterer blå partier med, at politikerne kan opnå en unik synergi ved at sidde i både EU og et byråd eller regionsråd. Den lovgivning, man stemmer igennem i EU, kan man få lov til at forvalte hjemme i Danmark.

Røde partier mener, at lokal- og regionalpolitik oftest bliver glemt, når EU-politikere har dobbeltmandat. Ikke nok med at man skal kunne sætte sig ind i lokalpolitik, man pendler også mellem byrådssalen i Danmark og møder i Bruxelles eller Strasbourg. Det kan føre til, at den opgave, man blev valgt til at varetage i byrådet, bliver forsømt, og det har blandt andet ført til debatter om byrådspolitikeres fravær på grund af dobbeltmandater. 

36 ud af 170 opstillede kandidater til valget i juni er enten medlemmer af et byråd eller et regionsråd.

-  Jeg er selvfølgelig engang imellem nødt til at vælge mellem regionen og Strasbourg, hvor jeg oftest må vælge Strasbourg. EU er et fuldtids hverv, så derfor tager det også mest tid og opmærksomhed, siger Bergur Løkke Rasmussen (M).

Siden 2022 har han haft dobbeltmandat, da han både er medlem af Europa-Parlamentet og Regionsråd Hovedstaden. Han blev første gang valgt ind i regionsrådet i 2014, havde en pause fra 2017-2021 og blev valgt igen ved valget i 2021. Han blev valgt til Europa-Parlamentet i 2021.

Tidligere minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) har haft dobbeltmandat, da hun fra 2014 til 2015 både sad i Europa-Parlamentet og i Holstebro Byråd. Når hun ser tilbage på det, ser hun mest fordele. Hun havde dog kun dobbeltmandat i et års tid, da det blev lidt svært at nå det hele. 

Tidligere udenrigsminister Villy Søvndal (SF) stiller op til Europa-Parlamentet, men har selv valgt at forlade Kolding Byråd før tid. Det er umuligt at prioritere mellem to poster på en ordentlig måde, mener han.

Fuldtid og deltid

Da Ulla Tørnæs fik tilbuddet om at blive Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget i 2014, var hun allerede opstillet som borgmester-kandidat i Holstebro. I omkring et år sad hun derfor både i byrådet og i Parlamentet, indtil hun i 2015 valgte at trække sig fra byrådet, fordi hun tidsmæssigt ikke kunne få det til at fungere.

- Jeg forsøgte efter bedste evne at varetage begge poster, men med den lange rejsetid til EU kunne det ikke lade sig gøre. Jeg tog af sted om mandagen, hvor der typisk også var byrådsmøder, fortæller hun.

- Det er selvfølgelig 100 pct. individuelt, om man kan finde tid, men hvis man som mig bor langt væk fra infrastruktur, kan det være svært at få det til at hænge sammen.

Med ekstra arbejde i Parlamentet var der ikke meget tid til andet end arbejde, og det var den primære grund til, at Tørnæs valgte at trække sig fra byrådet. Men til gengæld så hun klare fordele ved, at hun havde et ben i begge lejre. 

I Holstebro Byråd var hun både 2. viceborgmester og udvalgsformand for social- og sundhedsudvalget, og i Europa-Parlamentet var hun næstformand for arbejdsmarkedsudvalget. Derfor gav det god mening for hende at have dobbeltmandat, da begge poster i et vist omfang handlede om det samme.

- Jeg beskæftigede mig med socialstof både i byrådet og i EU, så derfor var der nogle klare synergier. De love og regler, som jeg arbejdede med i EU, kunne jeg derefter forvalte i byrådet, siger hun.

Bergur Løkke Rasmussen ser heller ikke et problem i, at han har dobbeltmandat, og nævner også synergi som den største fordel. Han mener, at han i mange henseender høster dobbelt gevinst. Han bliver politisk klædt på til begge poster, da han bliver orienteret både fra EU og også fra Region Hovedstaden. Der er dog også en lille ulempe.

- Hvis jeg kun sad i regionsrådet, kunne jeg selvfølgelig bruge endnu mere tid på det, men det, mener jeg ikke, er meningen. Regionsrådet er tiltænkt noget, man gør ved siden af noget andet, siger han.

Deltager ikke i alle møder

Hvorvidt det lader sig gøre, kan selvfølgelig være individuelt, men hos de røde partier er det ikke tilladt at have dobbeltmandat. De lægger vægt på, at man som politiker ikke fyldestgørende kan varetage begge poster.

Flere gange er det kommet frem, at visse kandidater med dobbeltmandat har et stort fravær hos byråd eller regionsråd.

- Der har været eksempler på politikere med dobbeltmandat, der ikke mødte op til byrådsmøder eller regionsrådsmøder. Det er selvfølgelig ikke alle møder, der er lige vigtige, så det kan være svært at måle på det. Partiet er den centrale aktør, som bør holde øje med, om deres medlemmer gør deres arbejde ordentligt, siger Roger Buch.

Der kan dog være en række fornuftige årsager til, at partier vælger at tillade dobbeltmandater. 

- Det kan være en god og logisk løsning for partier, hvis man mangler gode kandidater. På den måde kan det være fornuftigt at have få gode kandidater, der stiller op til flere forskellige valg, siger han.

Et dobbeltmandat vil også have en klar fordel ved at kunne kommunikere tilbage til partiet fra fx EU, og hvis begge poster er indenfor samme område, kan man som Ulla Tørnæs forvalte regler, man selv er med til at stemme igennem.

Bergur Løkke Rasmussen fortæller, at han selv har været nødt til at fravælge regionsrådsmøder, og selvom Ulla Tørnæs ikke helt kan huske det, kan hun kun forestille sig, at hun også har været nødt til at udeblive fra byrådsmøderne, fortæller hun.

Ud af de i alt 170 kandidater til Europa-Parlamentsvalget er 30 byrådsmedlemmer og otte regionsrådsmedlemmer. Tina-Mia Eriksen (K) er dog både medlem af Ringsted Byråd og Regionsråd Sjælland, og Finn Rudaizky (DF) er medlem af Københavns Byråd og Regionsråd Hovedstaden. Det kan potentielt betyde, at de to kan få et trippelmandat.  

Antallet svarer til, at cirka en femtedel af kandidaterne kan få dobbeltmandat. Det bør dog nævnes, at mange er langt nede på listerne og derfor højst sandsynligt ikke bliver valgt ind. 

På nuværende tidspunkt er eneste dobbeltmandat i parlamentet foruden Bergur Løkke Rasmussen Morten Løkkegaard (V), der sidder i Gentofte Byråd.

Rød blok tillader det ikke

Blandt partierne er hovedreglen, at rød blok ikke tillader dobbeltmandat, og derfor kan valget til EU udløse udmelding af byråd eller regionsråd. Ifølge SF’s love er det ikke tilladt både at være medlem af Europa-Parlamentet eller Folketinget og et byråd eller regionsråd. Det kan dog lade sig gøre, hvis man får dispensation fra landsledelsen. 

Det betyder, at hvis et byrådsmedlem eller regionsrådsmedlem fra SF vælges til Europa-Parlamentet, skal de udtræde. Villy Søvndal (SF) har fx selv valgt at træde ud af Kolding Byråd før tid, men havde han ikke det, ville han blive tvunget til at gøre det, hvis han bliver valgt ind i Parlamentet.

Årsagen er, at man ifølge SF ikke på ordentlig vis kan passe begge hverv. Det skyldes en øget mængde papirarbejde, møder, pressearbejde og sociale medier i lokal- og landspolitik, oplyser partiet.

I 2007 ændrede SF reglerne om dobbeltmandat en smule, så det blev tilladt at sidde både i et byråd og et regionsråd. 

- Man skal kunne passe sit arbejde, og det kan man ikke, hvis man både skal sidde i Europa-Parlamentet og et byråd. Medmindre man vil arbejde hele tiden, kan man ikke få det til at hænge sammen, fortæller Villy Søvndal.

- Kontakten med borgerne er så vigtig i det nære demokrati, og det mister man, hvis man også sidder i Europa-Parlamenet. Jeg er også ret sikker på, at der er en direkte sammenhæng mellem fravær og dobbeltmandat i byråd.

I Kolding Byråd er Villy Søvndal formand i social- og arbejdsmarkedsudvalget og næstformand i social bæredygtighed. Udover det er han medlem af to andre politiske udvalg samt 12 råd og nævn, hvor han også er formand i fem af dem. En arbejdsbyrde, som han umuligt vil kunne få til at hænge sammen.

- Jeg kender ikke arbejdsbyrden i EU, men hvis jeg skal sætte mig ordentligt ind i tingene og levere det, jeg skal, og tale med folk, så kan jeg slet ikke se, hvordan det skal hænge sammen, hvis jeg også skal sidde i et byråd, fortæller han.

Den 30. april træder han officielt ud af Kolding Byråd for at fokusere på EP-valget, for man skal kunne passe det arbejde, som man er betroet, mener han.

- Det er meget arbejdskrævende at føre valgkamp til Europa-Parlamentet. I modsætning til andre valg skal jeg nu føre valgkamp fra Tønder til Helsingør. Desuden vil jeg ikke have, at nogen skal være i tvivl om, at Europa-Parlamentet er dét, jeg vil, tilføjer han. 

Sådan forholder partierne sig

Tillader ikke dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. 

Tillader dobbeltmandater i Europa-Parlamentet: De Radikale, De Konservative, Venstre, Moderaterne, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Danmarksdemokraterne har ikke drøftet spørgsmålet endnu. Alternativet har p.t. en særordning, hvor dobbeltmandat er tilladt pga. lave medlemstal.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR