Politik fra rødderne

Digitalisering i monopolets skygge

Fokus på Skole it gav stor tilslutning til årets Digitaliseringsmesse. Men bag parolerne om digital didaktik ligger en strategisk dagsorden om at udfordre KMD’s dominerende rolle på markedet

 digitaliseringsmesse

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

Med over 1.700 forhåndstilmeldte og godt og vel 1.800 fremmødte bød KL’s Digitaliseringsmesse igen på rekord stor opbakning, da den i går løb af stablen i Odense Congress Center. Siden messen blev afholdt for første gang i 2008, er interessen kun vokset.

Det handler ikke kun om, at digitaliseringen af den offentlige sektor er en dagsorden, der vinder stadig større bevågenhed blandt de politiske beslutningstagere. Årets hovedfokus på Skole it har også ramt en nerve i forhold til et område, hvor der for alvor er kommet skred i udviklingen. Det vurderer en af messens arrangører, chefkonsulent Charlotte Munksgaard fra KL.

- Selv om der var god interesse for velfærdsteknologien sidste år, så virker det som om, at vi har ramt mere plet med at sætte fokus på skolernes it. Det har vi ikke mindst valgt, fordi der jo ligger en målsætning om at få etableret trådløs infrastruktur på folkeskolerne senest i 2015, siger Charlotte Munksgaard.

Udover de godt 80 udstillere, som for de flestes vedkommende havde noget at sælge, så var det ikke overraskende ’it-chef’ og ’udviklingskonsulent’, der stod på mange af navneskiltene. Men der var også let at finde repræsentatner folkeskolerne.

Kamp mod monopol
To store aktører kæmpede særlig hårdt om de fremmødtes opmærksomhed. KMD og Kombit havde hver deres scene, hvor de kunne fortælle om deres tilbud til kommunerne. En kamp der på mange måder sammenfatter den helt overordnede målsætning med digitaliseringsmesserne.

For mens KMD præsenterede sine mange veludviklede tilbud inden for bla. det specialiserede socialområde og undervisning, så kaldte Kombit til fælles kommunal samling om at opbygge de fælles systemer, som gør det muligt at skabe mere konkurrence på områder, hvor KMD har monopolstatus.

- Vi skal have skabt konkurrence på priserne, så vi får bedre ydelser til laveres priser, lød det fra Kombits projektdirektør Peter Egelund.

Det er netop dette, som er KL’s mål med at samle brugere, leverandører og beslutningstagere til de årlige digitaliseringsmesser.

- Vores dagsorden er helt klart at understøtte, at der kommer flere leverandører på markedet. Vi startede messerne efter salget af KMD for at få de mindre leverandører ind og gøre kommunerne bekendte med dem, siger Charlotte Munksgaard.


Digitaliseringsmessen '12 blev afholdt af KL, [email protected] og Borgerservice Danmark.

Andet


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57