Bondam skal gøre det let at hoppe af og på

Skal Danmark være verdens bedste cykelland, kræver det bedre samspil med den kollektive transport – og ikke mindst bedre parkeringspladser til jernhesten, fortæller cyklistforbundets afgående og nye direktør

interview

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

Verdens bedste cykelland. Intet mindre. Sådan lyder visionen både i det over hundrede år gamle Dansk Cyklist Forbund og blandt flere toppolitikere. Men skal vi trille i mål, skal vi oppe os – blandt andet skal der skabes bedre muligheder for at kombinere cyklen med den offentlige transport, fortæller Klaus Bondam i et interview til dk-teknik.

- Danmark er virkelig bagud i forhold til andre cykelnationer, når vi taler bycykelsystemer, som sikrer, at når man for eksempel stiger på et tog, så venter der en cykel i den anden ende, hvor man står af, siger han.

Han er tidligere teknik- og miljøborgmester i København og trådte første februar til som direktør i cyklistforbundet efter Jens Loft Rasmussen, der efter otte år i direktørstolen er gået på pension.

I to adskilte interview peger de to cykel-herrer på visioner, udfordringer og planer for cyklismen herhjemme. Selvom både Klaus Bondam og Jens Loft Rasmussen er enige om, at dansk cykelkultur er yderst enestående set gennem globale briller, så er der plads til forbedringer.

- Hvis vi kigger på Holland og Schweiz, så er de enormt gode til cykelparkering omkring stationer – her er vi simpelthen et uland i sammenligning, siger Jens Loft Rasmussen.

Bondam istemmer.

- I flere hollandske byer har de kæmpe parkeringsanlæg og kæmpe underjordiske cykelkældre. Det handler altså om at være innovativ på parkeringsområdet, for det hænger også tæt sammen med det at have gode pendlerforhold.

Hurtigt pay off

Selvom Dansk Cyklist Forbund har eksisteret siden 1905, har cyklismen i lange perioder været overset af politikerne, fortæller Jens Loft Rasmussen. Men da det stod klart, at hele verdens øjne skulle rettes mod Danmark i december 2009 ved afholdelsen af COP15, traf den daværende VK-regering en beslutning om at løfte cykelforholdene: en pulje på en million statslige kroner blev sat af til formålet, og det blev et vendepunkt signal i cykelhistorien, fortæller Jens Loft Rasmussen.

- Indtil da havde transportsektoren ikke været specielt grønt profileret, men som forberedelse til COP15 ville man gøre et godt hjemmearbejde for Anders Fogh og Connie Hedegaard. Derfor tog regeringen for første gang ansvar for udvikling af cyklismen med den her særlige statslige cykelpulje.

Puljen bliver søgt af kommunerne til lokale projekter, der ved bevilling selv skal stå for 60 procent af projektfinansieringen. Puljen skal udmøntes i perioden 2009-2014, og netop derfor står Klaus Bondam overfor en stor opgave med at sikre nye midler fremadrettet.

- Hvis man læser de arbejdspapirer, der ligger til den nationale cykelstrategi, som er under produktion og ventes færdig her i foråret, så rummer de mange spændende tanker om cykelturisme, cykel og sundhed og cyklisme i sammenhæng med offentlig transport, så jeg kan ikke forestille mig andet end at transportministeren har stor interesse i, at der kommer en ny cykelpulje, siger Klaus Bondam, der samtidig understreger, at han vil arbejde hårdt for sagen.

Han mener desuden, at det for politikerne er en 'nem vindersag' at sikre gode cykelforhold.

- Har man først anlagt cykelstien, er det jo ikke rocket science at bygge et lyskryds, hvis det er, hvad der skal til for at øge sikkerheden. Så der er et hurtigt pay off i de her investeringer, og det ved jeg som gammel politiker, at dét vil man gerne ha'.

Sundhedsbilletten

Både Klaus Bondam og Jens Loft Rasmussen peger på, at blandt de nyere og hårdtslående argumenter for at poste penge i cyklismen er sundhedsaspektet.

- Vi har hidtil ikke medregnet sundhed som en sideeffekt, når vi har investeret i cyklisme. Men i og med at sundhedsområdet i høj grad ligger hos kommunerne i dag som følge af strukturreformen, så er der altså mange penge at spare her ved at sikre bedre mobilitet, siger Jens Loft Rasmussen.

Klaus Bondam håber, at cyklistforbundets lokalafdelinger fremover kan bistå kommunerne, når der skal træffes beslutninger om ny infrastruktur.

- Det handler om at få dem til at se sparepotentialet. Vi ved fra videnskaben, at folk, der cykler og bevæger sig, har færre sygedage end folk der ikke gør det. Vi ved også, at børn der bevæger sig har bedre indlæring. Ergo er der rigtig mange penge at spare på en god fodgænger- og cykelinfrastruktur. Det skal vi ikke underkende, siger Klaus Bondam.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet