Kommunen.dk
MENU
I sidste uges åbne samråd skiftedes deltagerne til at ryste på hovedet og trække på smilebåndet over transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts håndtering af landevejsprincippets manglende tilstedeværelse i V’s finanslovudspil. Foto: Polfoto
I sidste uges åbne samråd skiftedes deltagerne til at ryste på hovedet og trække på smilebåndet over transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts håndtering af landevejsprincippets manglende tilstedeværelse i V’s finanslovudspil. Foto: Polfoto

Billigere færgepriser støder på grund

Billigere færgepriser støder på grund

Færgepriserne er steget vold­somt over det seneste årti. Borgmestrene kræver politisk handling for at hjælpe de pressede øsamfund, men forhandlingerne på Chris­tiansborg er gået i hårdknude.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Der er sket meget siden 7. maj 2015, hvor Hans Christian Schmidt (V) på TV SYD gav det klart indtryk af, at Venstre ville indføre landevejsprincippet, hvis de vandt regeringsmagten. Først fik Lars Løkke Rasmussen nøglerne til Statsministeriet og udpegede Hans Christian Schmidt til transport- og bygningsminister, og siden præsenterede regeringen et finanslovsudspil, hvor landevejsprincippet hverken var nævnt eller finansieret. Onsdag den 21. oktober var ministeren så indkaldt i åbent samråd af den tidligere minister på området, Magnus Heunicke, der krævede et svar på, hvorfor det forslag, som Venstre for få måneder siden bakkede op om – og endda klandrede for ikke at være ambitiøst nok – nu er taget af bordet.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.