Politik fra rødderne

Bilisterne skylder knap 100 millioner

Kommunerne har et stærkt stigende millionbeløb til gode hos parkeringssyndere. Siden 2006 er p-gælden mere end fordoblet. København alene har krav på mere end 70 millioner. SKAT lover nu ekstra fokus på bøderne.

 økonomi

Af Carsten Terp Beck Nilsson | [email protected]

93,7 millioner kroner. Så meget har danske kommuner til gode hos bilister, der har parkeret længere end tilladt eller holdt med to hjul placeret på de forkerte kommunale kantsten. 

Efter at SKAT i slutningen af 2005 overtog inddrivelsen af borgernes gæld til kommunerne, er restancerne steget eksplosivt, viser tal, Kommunen har fået fra SKAT. I 2006 beløb de ubetalte p-afgifter sig til knap 43 millioner kroner. Ved udgangen af 2009 udgjorde gælden 93,7 millioner – en stigning på 118 procent. Og det er totalt uacceptabelt – ikke mindst i lyset af kommunernes trængte økonomi, mener KL. 

”I den situation er det endnu vigtigere for kommunerne, at danskerne betaler deres gæld til det offentlige. Stigningen i restancerne for parkering er således uacceptabel,” siger chefkonsulent Rasmus Edelberg fra KL, som vil tage spørgsmålet om restancerne med til de kommende økonomiforhandlinger med regeringen. 

71 millioner i København

Det er fire kommuner, som bærer næsten hele gældsbyrden. Frederiksberg, Helsingør, København og Aalborg har til sammen 85 millioner kroner til gode. Og især i København er parkeringsvagterne flittige. Sidste år udstedte de 110 vagter afgifter for godt 152 millioner kroner. Men det er langt fra alle, som betaler, når kommunen sender girokort ud. 

Københavnernes parkeringsgæld er steget med 16 procent bare inden for det seneste år. Nu skylder de knap 71 millioner kroner, og det er opkrævningschef Michael Møller ikke udelt begejstret for. 

”Det er aldrig tilfredsstillende, når man ser en restance stige på den måde. Og for os betyder det, at der kommer til at mangle penge i kassen,” siger Michael Møller. 

Men det er ikke kun et spørgsmål om penge.

Kommunen har fået aktindsigt i et notat, Københavns Kommune sendte SKAT i august 2008. Heri bad kommunen SKAT om at intensivere inddrivelsen af parkeringsafgifter med henvisning til den 'adfærdsregulerende effekt på parkeringsområdet'.

Kommunen frygtede med andre ord,  at ligegyldigheden ville brede sig blandt bilisterne, hvis SKAT ikke tog mere håndfast fat. Og samme udgangspunkt har chefkonsulent Rasmus Edelberg fra KL. 

”Det er vigtigt for retsfølelsen, at man ikke kan regne med at slippe for at betale,” siger han: ”KL går ind for, at man betaler sin gæld, og ellers vil den blive inddrevet – også når det gælder parkeringsafgifter.”

Det argument er SKAT opmærksomme på. I 2010 sætter koncernen ekstra fokus på restancer af den 'lidt mere pønale karakter', som chefkonsulent Merete Norup Pedersen udtrykker det. 

”Vi vil gerne sætte ekstra ind over for de typer af restancer, som har en lidt moraliserende karakter,” siger hun. 

Merete Norup Pedersen tør imidlertid ikke garantere kommunerne, at parkeringsgælden falder i år. 

”Parkeringsafgifterne indgår jo i det samlede billede af danskernes restancer til det offentlige. Og vi koncentrerer vores indsats der, hvor det giver bedst udbytte samlet set. Men det betyder altså ikke, at vi ikke gør noget ved kravene på parkeringsområdet,” siger Merete Norup Pedersen. 

Økonomi


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57