Arkitekt og byplanlægger i Aalborg Kommune Rie Malling og udviklingschef Lene Lykkegaard, Business Aalborg, på den helt nye plads midt i Aalborg, hvor der tidligere var en stor parkeringsplads ovenpå en nedslidt brugs-butik.
Arkitekt og byplanlægger i Aalborg Kommune Rie Malling og udviklingschef Lene Lykkegaard, Business Aalborg, på den helt nye plads midt i Aalborg, hvor der tidligere var en stor parkeringsplads ovenpå en nedslidt brugs-butik.
Bruno Ingemann

Aalborg viser vejen til en levende bymidte

Ingen kan genstarte handelslivet i byerne alene, mener Dansk Erhverv, som peger på partnerskabet mellem en række aktører i Aalborg som en model, der kan rulles ud over hele landet.

bymidter

Af Bruno Ingemann | [email protected]

En frisk vind presser sig gennem gågaderne i Aalborgs midtby denne fredag formiddag. Jeg står foran byens vartegn, domkirken Budolfi Kirke, sammen med Lene Lykkegaard, udviklingschef i Aalborg Business og Rie Malling, arkitekt og byplanlægger i Aalborg Kommune.

Mødestedet er ikke valgt tilfældigt af Lene Lykkegaard. Området blev åbnet for nyligt efter at have været byggeplads i et par år og er et eksempel på, hvad de nye vinde gør ved den gamle industriby. 

Her lå tidligere en superbrugs med et stort parkeringsanlæg ovenpå. Omkranset af trist beton og kedelige facader. Nu er pladsen uigenkendelig med restauranter, en bager og ikke mindst et finurligt forløb med zig-zaggende trapper, grønne planter og flotte sten. Bilerne er gemt af vejen under jorden i en ny parkeringskælder.

Business Aalborg

En del af Borgmesterens Forvaltning og består af ca. 50 medarbejdere, herunder erhvervskonsulenter, projektledere, strategiske konsulenter, ledelse, kommunikation og administration. Business Aalborg er sat i verden for at skabe vækst og beskæftigelse i Aalborg og Nordjylland.

Kilde: Aalborg Kommune

De store ændringer har også givet bedre plads til både kirken og det gamle posthus lige ved siden af, så begge bygninger nu står meget tydelige i gadebilledet. Kirken trækker spor helt tilbage til år 1000 og posthuset er fra 1908 og fredet. Tidligere var adgangen til dem delvis generet af gennemkørende trafik og en trang parkeringsplads.

Lær af Aalborg

Kommunen.dk besøger Aalborg på en slags opfordring. Chefkonsulent i interesseorganisationen Dansk Erhverv Per Thye Rasmussen har udpeget Aalborg som eksempel til efterfølgelse. KL har lanceret en kampagne kaldet ”Genstart handelsbyerne”, og Per Thye Rasmussen mener, der er noget at lære af Aalborg:

- Der kom en kommunal erhvervsstrategi for to-tre år siden uden overhovedet at nævne detailhandel. Det kan ikke være rigtigt, sagde vi til borgmesteren. Detailhandlen er et betydningsfuldt erhverv med 9.000 ansatte. Og det var han enig i.

Butikkerne er ansigtet udadtil, og ser man tomme butikker, tænker man nemt, at det går dårligt her. Så vi arbejder for at skabe vækst i branchen, for det understøtter vækst i industrien.

Per Thye Rasmussen fortæller, at kommunen derefter tog initiativ til at samle en række organisationer, foreninger og virksomheder i et lokalt partnerskab, og kommunen oprettede en ny stilling som commercial brand manager, der fik ansvaret for ”at styrke det pulserende byliv og blive bedre til at tænke events, kulturelle arrangementer, restaurationsliv, detailhandel og turisme sammen”, som der står i den nye detailhandelstrategi.

Initiativer, der får stor ros af Per Thye Rasmussen:

- Nu er detailhandlen fokusområde nummer et i den kommunale erhvervsfremmestrategi. Der er ikke mange ledige butikslokaler i midtbyen, og Magasin er kommet tilbage til Aalborg, siger han.

Tomgang

Antallet af ledige butikker i Aalborg er på nogenlunde samme niveau i dag som tidligere år. Det viser tal fra erhvervsmæglerfirmaet Nordicals, som netop har udsendt seneste udgave af sin ’markedsindsigt’. I 2. kvartal 2020 stod 8,2 pct. af butikkerne i Aalborg ledige. I første kvartal 2017 var tallet for såkaldt tomgang på 6,7 pct.

Tomgangsprocent

Andelen af ledige butikslejemål

Odense 5,20 

København 6,00 

Aarhus 6,10 

Randers 6,10 

Aalborg 8,10 

Esbjerg 8,20 

Kilde: Markedsindsigt, september 2020, Nordicals.

Partner i Nordicals og erhvervsmægler med base i Aalborg, Mattias Manstrup forklarer, at der altid vil være ledige butikker i en by som Aalborg og at det strukturelle tal for tomgang vil ligge lige under syv procent. På grund af corona har flere butikker måttet dreje nøglen om for sidste gang, og det kan forklare det lidt højere tal i begyndelsen af året.

Også sammenlignet med landets største byer er der flere tomme butikslokaler i Aalborg. Den såkaldte tomgangsprocent i 2. kvartal er 6,10 i Aarhus, 6,0 i København og 5,2 i Odense.

I Nordjylland er andelen af ledige butikker i Frederikshavn den samme som i Aalborg, og sydpå har både Viborg og Randers en lavere tomgangsprocent.

Ansigtet

Lene Lykkegaard, udviklingschef i Business Aalborg, fortæller om det nye fokus på detailhandlen i kommunen:

- Butikkerne er ansigtet udadtil, ser man tomme butikker, tænker man nemt, at det går dårligt her. Så vi arbejder for at skabe vækst i branchen, for det understøtter vækst i industrien.

Der er cirka 10.000 arbejdspladser i detailhandlen i hele kommunen, det er ca. ti pct. af alle arbejdspladser i kommunen, og ifølge Lene Lykkegaard var det vigtigt for parterne bag det nye samarbejdet i midtbyen, at den nye brand manager også fik ordet ”commerciel” i titlen:

- De lagde stor vægt på det kommercielle, at han skal skabe omsætning i byen.

Konkurrencen fra internet-handel rammer også butikkerne i Aalborg, og derfor skal der være noget andet inde i de enkelte butikker, der skal det være oplevelser, de skal være showroom, mener Lene Lykkegaard.

Loopet

Hun taler også om, at byens restauranter og cafeer skal bidrage til at skabe oplevelser. Og kommunens byplanlægning arbejder på at binde gågaderne sammen med legepladser og grønne områder, så folk puffes rundt og ikke nøjes med at opholde sig i et hjørne, men ledes hen til flere butikker.

Den planlægning står arkitekt i kommunen, Rie Malling, blandt andet for. Hun er med til at skabe det hun kalder ”loopet rundt i byen” med sammenhængene gågader, kvarterer med hver deres identitet.

Her hvor vi står, på den nye Budolfi Plads, midt i Aalborg med udsigt til domkirken og det gamle posthus, som nu huser en bank, er der inden for få år anlagt en ny legeplads, hvor der før var en lille parkeringsplads og en stor åben plads omkranset af boliger, cafeer og restauranter, hvor der før var en af midtbyens største parkeringspladser.

Rie Malling fortæller, at der arbejdes med at placere parkeringspladserne i periferien men med direkte gå-ruter ind til bymidten.

Partnerskabet PULS

Med en omsætning på 12,8 mia. kroner, 972 butikker og knap 9.200 ansatte spiller Aalborgs butikker, caféer og restauranter en vigtig rolle.

For at blive bedre til at tænke events, kulturelle arrangementer, restaurationsliv, detailhandel og turisme sammen har en række aktører indgået partnerskabet PULS. Det er blandt andet:

Aalborg Kommune

BusinessAalborg

Aalborg Events

VisitAalborg

Aalborg City

Dansk Erhverv

HK Handel

Aalborg Handelsskole

Aalborg Universitet

University College Nordjylland

Kilde: Aalborg Kommune.

 

Chefkonsulent i Dansk Erhverv Per Thye Rasmussen har fulgt nøje med i udviklingen af det centrale Aalborg:

- Her er man virkelig gået efter bolden og har skabt noget. Men det kan godt betale sig at lave indsats og ikke blot skyde på internet-handel og storcentre.

Kan Aalborg-modellen rulles ud over hele landet?

- Ja, det kan jeg godt se for mig. Erhvervsministeriets initiativ ”Levende bymidter” er efter samme model. Vi ved, at bymidter i fremtiden ikke skal se ud som de altid har gjort, men der skal være flere cafeer og oplevelser, siger Per Thye Rasmussen, som roser det brede samarbejde i Aalborg:

 - Ingen kan løse de her problemer alene.

Kultur

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet