“Vi har ikke råd til fine fornemmelser"

McDonald’s i København vil have flere til at stemme og sætter blandt andet valgbokse op i restauranterne. Flere virksomheder burde tage lignende initiativer, siger Karsten Lauritzen (V), der valgte at rose kæden for ‘samfundssind’ på Twitter.  

valgdeltagelse

Af Redaktionen | [email protected]

Hvorfor går du ud og roser McDonald’s initiativ på din Twitter-profil?

Her er en virksomhed, der ønsker at vise noget samfundssind og skabe opmærksomhed om den vigtigste handling i demokratiet. Og så synes jeg, de fortjener ros.

Jeg kan godt forstå, at virksomheder ikke vil tage partipolitiske synspunkter, men den tradition, vi har i Danmark med at man går ned og stemmer, kommer jo blandt andet af, at virksomheder i generationer har vist samfundssind. Det er der mindre plads til i dag, og det tror jeg er med til at skabe en nedadgående valgdeltagelse.

Michael Vindfeldt (S), Frederiksberg, reagerer på dit tweet og kalder det en 'underlig alliance'. Han peger på bibliotekerne som mere oplagte samarbejdspartnere. Enig?

Det kan han jo godt have ret i, men vi skal altså have de unge ned og stemme. Og det er sådan set ligegyldig, om det er McDonald’s, Biblioteksforeningen eller Novo Nordisk, vi laver samarbejder med. Der har vi ikke råd til at have fine fornemmelser.

I sådanne private alliancer kan man jo risikere, at der følger en bestemt anbefaling med. I princippet kan McDonald's sætte et skilt med 'Stem LA' op ved siden af stemmeboksen. Er du bekymret for den slags?  

Jeg håber da, at de hellere vil sætte et 'Stem Venstre' op. Men det tror jeg nu ikke, McDonald's vil. Og så dumme er vælgerne heller ikke. De fleste kan godt gennemskue en anbefaling og så se gennem fingre med den.

McDonald's vil også invitere til paneldebatter med lokalpolitikere i deres restauranter. Ville du deltage i sådan et?

Det vil jeg da gerne. Man må erkende, at det desværre er færre og færre, der dukker op til et valgmøde i et forsamlingshus, så vi må tænke lidt alternativt. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg hellere stille op til et valgmøde hos den konkurrerende kæde.

Andre reagerer på dit tweet ved at undre sig over alle de krumspring, der gøres for at ‘nå vælgerne, hvor de er’ – har vælgerne ikke selv et ansvar for at stemme?

Det ene udelukker jo ikke det andet. Det budskab om, at vi har en pligt til at stemme, når ikke ud til alle. Jeg vil også fremhæve 7-Eleven's initiativ med, at man ved seneste folketingsvalg kunne vælge mellem røde og blå låg til sin kaffe. Det er altsammen med til at skabe positiv opmærksomhed om valget.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet