Udbud annulleret to gange

Væksthus Midtjylland har måttet annullere et udbud om markedsføring hele to gange, og udbyder nu i stedet som rammeaftale

ressourcespild

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Væksthus Midtjylland betaler dyre lærepenge for at få de bedste virksomheder til fremover at udføre markedsføringsopgaver for regionen.

I første omgang måtte Væksthus Midtjylland annullere sit udbud, fordi ni ud af 15 virksomheder, der havde budt ind på opgaven ikke levede op til de krav, der var blevet stillet. De var ikke konditionsmæssige. Dermed var der for få om konkurrencen, mente væksthuset.

Stort ressourceforbrug
Heller ikke ved andet udbud, der handlede om at blive prækvalificeret til opgaven, skulle tingene falde ordentligt på plads. Denne gang opdagede Væksthus Midtjylland, at der var behov for at udskyde tidspunktet for projektets start, og dermed kunne potentielle tilbudsgivere være blevet forbigået, fordi de havde fravalgt opgaven på grund af starttidspunktet.

Forløbet ærgrer DI Videnrådgiverne.

- Det er ærgerligt for vores medlemsvirksomheder, at der bliver brugt så mange ressourcer på at afgive ansøgninger om at blive prækvalificeret. Og særligt når vi jo snakker om sådanne ydelser, hvor man faktisk skal bruge mange ressourcer på at forklare, hvad det egentligt er, man kan, siger chefkonsulent Kirsten Alkljærsig fra DI Videnrådgiverne.

Udbyder som rammeaftale
Sagen er da også usædvanlig, da aflyste udbud ikke er noget, som man ellers får henvendelser omkring hos DI Videnrådgiverne. Og slet ikke udbud, der aflyses to gange.

Dk-indkøb har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Væksthus Midtjylland. Til nyhedssitet Bureaubiz har Væksthus Midtjylland imidlertid skrevet et notat, hvor de redegør for forløbet. Heraf fremgår det desuden, at Vækshus Midtjylland har ændret strategi for tredje udbudsrunde, hvor man vil udbyde opgaven som en del af et samlet udbud af en rammeaftale vedrørende markedsføringsydelser.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet