Billede
Store armbevægelser. Tour de France-direktør Christian Prudhomme gæstede i november København, hvor Frank Jensen drømmer om en dansk start på det historiske cykelløb. Foto: Philip Davali / Polfoto

Tour-start kan koste trecifret millionbeløb

London takkede i efteråret nej til en Tour de France-start, da regningen så ud til at løbe op i 350 millioner kroner. Her­hjemme forventer politikerne at kunne afholde en i 2019 eller 2020 for 90 millioner kroner, og det bygger på et skudsikkert budget, forsikrer overborgmester Frank Jensen (S).

tour

Af Morten Munkholm | [email protected]

198 af verdens bedste cykelryttere, der suser forbi Københavns ikoniske rådhustårn, udover en Storebæltsbro flankeret af roterende møllevinger i helikopterperspektiv, ned langs Harald Blåtands Jellingsten, hen over brostenene i Christiansfeld og forbi Roskilde Festivalens Orange Scene, der for eventets skyld er malet gul.

Drømmen om en dansk start på Tour de France er det seneste års tid blevet mere og mere håndgribelig. I Danmarkshuset på Champs-Élysées i Paris vil Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til sommer overrække sit danske bud på tre dages indledende etaper af det gigantiske franske sportsevent, der har nævnt muligheden for at komme til landet i 2019 eller 2020.

‘The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world’, lyder overskriften på den danske “grand depart”, som ud over en enkeltstart i København også vil føre rytterne ud på en etape fra Roskilde til Odense og en fra Vejle til Sønderborg.

- Her har vi at gøre med et fan-tastisk match mellem verdens bedste cykelby og verdens største cykelløb. Det er det, der gør, at det her bare er en begivenhed, som København SKAL byde ind på, siger Frank Jensen, som altså kun to år efter det omdiskuterede Eurovision nu vil bruge mindst 25 millioner kroner på et nyt stort event i hoved-staden.

- Det er jo et meget stort bud-get - det er vi godt klar over. Men sådan er det, når man vil have verdens tredjestørste sportsbegivenhed til Danmark, siger overborgmesteren.

Stort event - stor regning

Buddet bygger på et forarbejde fra konsulentfirmaet JAAP Consulting - de samme kræfter, som fik Giro d’Italia til at starte i Herning og Horsens i 2012. De satte i efteråret et budget sammen på små 80 millioner kroner, hvoraf 37,5 alene skal gå til organisationen bag cykelløbet, A.S.O., og den karismatiske Tour de France-boss Christian Prudhomme. Siden har fem kommuner, tre regioner, Sport Event Denmark og VisitDenmark tilsammen besluttet at bruge 90 millioner kroner på Tour de France-starten, men ifølge et notat fra Københavns Kommune indbefatter det kun de såkaldte ‘direkte’ omkostninger.

Derudover ‘vil aktørerne skulle afholde ”egne udgifter” forbundet med deres del af Tour de France. Det vil være udgifter til for eksempel information, afspærring, sikkerhed, rengøring med videre,’ står der i notatet. Men Frank Jensen mener ikke, det vil få regningen til at stikke af i et udbrud.

- Det har været vigtigt for mig, at det budget, der er lagt frem, er skudsikkert. Og det er klart, at det er noget lettere at regne sig frem til udgifterne her, end det er, når man skal holde Melodi Grand Prix i en gammel værftshal. Her har vi med nogle mere kendte størrelser at gøre, siger han.

[caption id="attachment_50425" align="aligncenter" width="810"]bidrag4 Fordelingen af bidrag til de danske Tour de France-etaper. Grafik: Jakob Thuemoes / Kommunen[/caption]

I andre byer vurderes en Tour de France-start at have kostet mellem 112 og 270 millioner kroner at afholde. I efteråret sprang London fra i kapløbet om at blive startby for Tour de France i 2017, da de så ud til selv at skulle stå for størstedelen af regningen på hele 350 millioner kroner.

- Man bliver nødt til at træffe nogle svære beslutninger som byråd, og jeg mener, at 35 millioner pund for et enkelt event ikke var det værd for London, fortalte den daværende konservative borgmester, Boris Johnson, til BBC.

Men Frank Jensen fastholder, at det slet ikke er et sammenligneligt budget.

- Vores regning i København vil være 25 millioner kroner, og hvis vi skal bruge mere, så vil det være, fordi vi bruger nogle af de andre pengepuljer til events, vi har i forvejen. Vi er meget påpasselige med økonomien, men omvendt vil vi ikke lukke for det udstillingsvindue, som en Grand Depart vil være for Danmark, siger han og tilføjer, at kommunen først binder sig juridisk, hvis de forhandler sig frem til en aftale med A.S.O.

Næppe et guldæg

Udbyttet af at købe sig ind på en Tour de France-start viser udelukkende positive resultater i de evalueringer, der er lavet efterfølgende. Men det afhænger meget af, hvilke skøn der anlægges over antallet af turister og deres forbrug. I England regnede de sig frem til en økonomisk påvirkning på hele 1,2 milliard kroner, mens de i Rotterdam og Utrecht har regnet sig frem til en påvirkning på 250 millioner kroner.

[gallery columns="1" size="medium" ess_grid_gal="galleri-karrusel" ids="50426,50427,50431,50428"]

Man skal dog passe på med at kalde det en guldrandet offentlig forretning på forhånd, mener Rasmus K. Storm, der er analyse- og forskningsleder ved Idrættens Analyseinstitut. Indtægterne fra turisme bliver nemlig ofte overvurderet, mens omkostningerne har det med at blive undervurderet i evalueringerne.

- Majoriteten af internationale sportsøkonomer er ret enig om, at store sportsbegivenheder som sådan ikke er noget økonomisk guldæg. Snarere tværtimod. Men det afhænger meget af, hvad det er for et event, og her er Tour de France nok ikke det værste, siger han.

Fordelen ved at afholde et cykelløb fremfor et EM i fodbold eller et OL er nemlig, at man ikke skal bruge mange penge på at bygge faciliteter til det.

- For et lille land som Danmark, der ikke ligefrem har brug for en skihopbakke, en bobslædebane eller et nyt stadion med plads til 80.000 tilskuere, så er det jo fornuftigt at satse på nogle begivenheder, som ikke er så omkostningstunge på anlægssiden, uddyber Rasmus K. Storm.

Omvendt bruger man en hel del penge på at købe rettighederne og levere et så stort og spektakulært show som muligt, så man bliver valgt fremfor de andre lande, der er om buddet. Forskningschefen vil altså hellere anse en Tour de France-start for at være en kulturel fest frem for en decideret investering, der skal give et bestemt økonomisk afkast.

- Der kan jo være alle mulige andre gode argumenter end de økonomiske for, hvorfor man skal tiltrække et event som Tour de France. Men de er som regel bløde og bør snarere handle om prestige, folkelighed og kendetegnet som storby, siger Rasmus K. Storm.

Brede flertal bag

Med Eurovision i bagagen er der bestemt ikke entydigt gode erfaringer med at investere i kulturelle festbegivenheder. Derfor har der også været lidt tøven omkring at stå med ansvaret for en Tour de France-start.

- Jeg har fra starten gjort det klart, da jeg blev kontaktet af dem, der står bag projektet, at det her ikke er en opgave, København kan stå for alene. Derfor er jeg også super glad for, at både staten og en lang række kommuner og regioner har sagt ja til at være med, fortæller Frank Jensen.

Ikke alle i borgerrepræsentationen er dog blevet overbevist af det projekt, som Erhvervs- og Vækstministeriet har lagt frem. Enhedslisten valgte at stemme imod, netop fordi det er blevet præsenteret som en økonomisk investering fremfor en bred kulturbegivenhed.

- Det er rigtig mange penge at betale for noget, som bliver beskrevet mere som et vækst-initiativ end et kulturelt arrangement. Og vi mener, det er farligt for sådan et projekt, hvis man har væksten mere for øje end kulturen, siger partiets gruppeformand i borgerrepræsentationen, Rikke Lauritzen.

Liberal Alliance stemte ligeledes imod i København, da de ikke anså det for at være en kommunal opgave at arrangere så stort et event. Og i både Region Hovedstaden og Roskilde Kommune har Enhedslisten også stemt imod.

- Havde Roskilde nu været et hul i jorden, så kunne det godt være, at det var meget værd for vores kommune at få sat os lidt på verdenskortet. Men Roskilde er på verdenskortet i forvejen på forskellige ledder og kanter. Det her kan selvfølgelig give noget mere opmærksomhed, men for os at se kan det ikke give for fem millioner mere, argumenterede Henrik Stougaard (EL) i byrådssalen i marts.

Alligevel har der generelt været brede flertal bag beslutningen om at sende en dansk delegation til Paris til sommer - med Frank Jensen i spidsen.

- Sport kan noget, som andet ikke kan. Det kan skabe store følelser, store fællesskaber. Jeg kan jo bare se på min egen familie og hos mig selv, at vi har det sådan: Ingen sommer uden Tour de France, siger han.

Først i løbet af 2017 vil overborgmesteren formentlig få at vide, om han i sommeren 2019 eller 2020 får lov til at opleve løbet live i Danmark.

Kommunikation

Kultur

Tilmeld dig nyhedsbrevet