Der er også plads til flytrafikken i 2050

Det overraskede trafikforsker Per Jespersen, at vi stadig kan være mobile fremover –  selvom transporten skal klimatilpasses

transport

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

Hvad er det, der er galt med den vej, hvor vi nu er på vej hen i forhold til klimatilpasning?

Vi ved, at CO2-udslippet fra trafikken stiger, at det er svært at kontrollere, at vi er afhængige af en høj mobilitet osv., men vi har endnu ikke sammentænkt, om vi kan blive ved med at have en høj mobilitet, uden det ødelægger vores klimapolitik. Og det er det, vi har taget første skridt i forhold til med denne arbejdsgruppe.

 

Hvad er der ved at ske i forhold til det fokus, man har på klima og transport i forhold til tidligere?
Der er taget rigtig mange skridt – og hele italesættelsen af trafik er helt anderledes nu end før. Infrastrukturkommissionens vigtigste budskab var dengang, at vi skulle udbygge veje de steder, hvor der var mest trængsel. Det er fagligt hul i hovedet, men det var der åbenbart ikke nogen, der vidste i kommissionen. Men det ved vi til gengæld alle sammen nu: Vi løser ikke udfordringen bare ved at lægge et ekstra spor på motorvejen. Så på den måde er der sket rigtig meget inden for relativt få år.

 

Skal man nødvendigvis begrænse mobiliteten for at nå klimamålene?
Vi begrænser mobiliteten på forskellige måder, så vi siger ikke, at mobilitet skal være gratis, men man kan godt være mobil på nogle mere intelligente måder. Der er nogle muligheder for, at det ikke så meget kommer til at dreje sig om, at vi skal lave vores vaner radikalt om. Vi skal lave dem lidt om, men ikke så radikalt.

 

Hvad har overrasket dig mest?
Noget af det, som overraskede mig i vores arbejde, var, at der også er plads til flytrafikken. Mange grønne organisationer har ellers sagt, at man stort set ikke må flyve længere, men vi viser, at det kan man altså godt.

 

Hvad er næste skridt?
Vi har brug for at se på trafikken på en anden måde, end det vi normalt gør. Det vi normalt gør er, at man har nogle trafikmodeller og nogle samfundsøkonomiske modeller. Og hvis der er en ting, der er sikkert, så er det, at så når vi aldrig målene - eller vi når dem alt for sent. Så at få et andet beslutningsværktøj til klimatransport ved siden af alle de andre er meget vigtigt.

Jeg havde frygtet, at vi skulle skære meget mere ned i vores mobilitet, men inden for de løsningsmodeller, vi er kommet med, kan man sagtens tænke det som led i en modernisering uden at skulle barbere det så meget, som man kunne have frygtet.

 

Hvordan ser det ud med økonomien?
Klimakommissionens rapport siger – ligesom vores – at det kan betale sig: Med de forventninger vi har til olieprisudviklingen og den slags, så tjener vi penge på at bruge vores hjemmeproducerede energi. Meget af gevinsten ligger også i, at vi køber færre biler.

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet