Borgmestre med i skjult reklame

Kommuner og borgmestre medvirker til skjult markedsføring i Måneds Magasinet Erhverv. Det strider mod almindelige retsprincipper for kommunestyret – og borgmestrene burde vide bedre, mener eksperter.

reklame

Af Benjamin Holst | [email protected]

En række danske kommuner har lagt navn til en annoncefidus, der bevæger sig på kanten af, hvad der er lovligt – og sandsynligvis også et godt stykke over. 

Måneds Magasinet Erhverv tilbyder kommuner omtale mod, at borgmesteren til gengæld lægger navn til et brev, der rundsendes til det lokale erhvervsliv med tilbud om at medvirke. Herefter kan de lokale leverandører vælge at betale for skjult markedsføring i form af en artikel i bladet. Og det er ifølge Oluf Jørgensen, ekspert i medie- og forvaltningsret, i strid med markedsføringsloven. 

“En borgmester repræsenterer kommunen, og i den opgave må han ikke medvirke til markedsføring af private virksomheder,“ siger Oluf Jørgensen, der også peger på, at kommunens medvirken  kan stride mod kommunale retsprincipper.

Formand for Journalistforbundet, Mogens Blicher Bjerregård, understreger: ”Det er redaktionens ansvar, at der er vandtætte skotter mellem redaktionelt og betalt indhold. Men som folkevalgt politiker bør man også have en forståelse for, at medvirken til markedsføring af denne slags er et skråplan.”

Finansierer reklameblad

Flere borgmestre har også medvirket i såkaldte testemonials, hvor de udtaler sig positivt i reklamer for magasinet: Under overskriften ’Vi får synlighed i Måneds Magasinet Erhverv’ citeres borgmester Henning Jensen Nyhuus (S) fra Randers: “Vi er meget tilfredse med den profilering, Randers Kommune har fået gennem de artikler, som Månedsmagasinet Erhverv bragte i juniudgaven.“

Kommunen har i forbindelse med en aktindsigt fået oplyst, at Randers Kommune har betalt Måneds Magasinet 4.700 kroner for at tage et billede af Henning Jensen Nyhuus, som er bragt i forbindelse med artiklen. Derfor medvirker Randers Kommune også til finansiering af bladet, siger Oluf Jørgensen.

“Et medie, der vil bringe et foto af en person, betaler normalt selv fotografen eller bruger et billede, som personen eller her kommunen har på lager. Randers Kommune medvirker til finansiering af et reklameblad, når kommunen betaler for at få bragt et billede af borgmesteren,“ siger han.

Efter Kommunens undersøgelse af forholdene omkring Randers Kommunes samarbejde med Måneds Magasinet Erhverv skriver kommunaldirektør Bent Peter Larsen:

“Borgmesteren og jeg er enige om, at sagen har været håndteret i den hensigt at profilere Randers Kommune på en god måde. Vi har begge svært ved at se, at dette skulle være ulovligt. Set i bakspejlet og på baggrund af eksperternes bemærkninger er vi enige i at vores relation til det pågældende firma kunne have været håndteret anderledes og mere kritisk. Det vil vi lægge til grund i eventuelle frem­ tidige sager af lignende art.“

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet