Odense Kommunes coronakampagne målrettet unge indebar blandt andet, at kampagnematerialet fra foråret blev frisket op, tilsat rammer med farver og et direkte budskab.
Odense Kommunes coronakampagne målrettet unge indebar blandt andet, at kampagnematerialet fra foråret blev frisket op, tilsat rammer med farver og et direkte budskab.
Odense Kommune

Hvordan råber man "de unge" op? Tre kommuner giver deres bud

Den unge er kilden til den største coronaspredning, men 16 til 29-årige er svære at få til at lytte. Tre kommuner giver her hver deres bud på effektiv ungdoms-kommunikation.

kommunikation

Af Morten Guldberg | [email protected]

Coronavirus spreder sig igen med foruroligende hast i Danmark, og eksperter er enige om, at de 16 til 29-årige p.t. er hovedkilden til virus-udbredelse - og samtidig rummer nøglen til at vende en kedelig udvikling.

Men hvordan får man "de unge" i tale, når præcis kommunikation med den relevante aldersgruppe i forvejen er en udfordring?

Opgaven har de seneste uger tvunget nationale og lokale myndigheder til at tænke både hurtigt og i alternative løsninger. Sat under pres af en sygdomstrussel som risikerer at skabe store problemer i både sundheds- og undervisningssektor.

Tre kommuner tænkte hurtigt i nye veje til at få målgruppen i tale.

I Aarhus har politikerne bestemt sig for at give de unge indflydelse på metoderne via en helt ny instans - et ungdomskriseråd. Det kommer til at bestå af unge fra byens største uddannelsesinstitutioner og ungdomsforeninger. Foreløbigt består gruppen af repræsentanter for Studenterrådet ved AU, Akademirådet ved Erhvervsakademiet, Børn og Unge-byrådet, Ungdomskulturhuset, Aarhus Water Sports Complex, Byhøjskolen og Århus Statsgymnasium.

- Formålet med den nye ungekriseledelse er både at inddrage og idégenerere i forhold til, hvordan vi nedbringer smitten blandt de unge i Aarhus. Derudover skal ungekriseledelsen rådgive vores kriseledelse om indsatser målrettet unge og hjælpe med at skabe medansvar for coronakampen hos byens unge, fortalte borgmester Jacob Bundsgaard (S) ved lanceringen i sidste uge.  

Initativet  skal fremme dialog og samskabelse om, hvordan kommunen skaber rammerne for et både socialt og coronasikkert ungdomsliv i Aarhus. Ungekriseledelsen bliver således kommunens øverste kriseledelses højre hånd i indsatsen for at tøjle coronasmitten blandt byens mange unge, der tæller over en fjerdedel af aarhusianerne, oplyser kommunen.

Aarhus Kommune lavede også en række videoer med den lokale komiker Mahamad Habane. Du kan se en af dem her:

Dialog og inddragelse er vejen frem

Vejle er på samme spor. Her skal dialog og inddragelse også bidrage til at finde effektive metoder til at stoppe smittespredning blandt de unge.

Kommunens sundhedsberedskab inviterede derfor i sidste uge unge fra uddannelsesinstitutionerne til møde for at høre, hvordan de sammen kan hindre smittespredning blandt de unge.

- Vi har oplevet smittespredning også på vores uddannelsesinstitutioner. Men både undervisere og de studerende var meget ansvarlige og hurtige til at få standset smittet, så stor ros til de unge. Men vi oplever hele tiden smittebrud rundt om i kommunen. Derfor vil vi gerne høre, hvordan de unge har oplevet udviklingen de seneste måneder og høre deres forslag til, hvordan vi i fællesskab kan begrænse smittespredningen i den kommende vintersæson, siger borgmester Jens Ejner Christensen (V).

Genbrug af kampagnemateriale målrettet unge

Odense er kommunikationsmæssigt gået mere direkte til værks med kampagnegenbrug justeret ind efter målgruppen. Ikke mindst fordi, kommunen følte sig presset til at reagere hurtigt.

Og alt gik hurtigt: I løbet af et par døgn fik kommunens kommunikationsafdeling tilpasset kampagnematerialet fra foråret til det nye budskab og den nye målgruppe. Enkle midler og enkle budskaber:

En stribe plakater med budskaberne ’Bliv hjemme hvis du er syg!’ og ’Det er ikke en fest for den, du smitter’ sat oven på et fotografi af unge eller et letgenkendeligt sted i lokalområdet i Odense plus en video lavet i samarbejde umed ngdomsuddannelserne, hvor unge giver hinanden gode råd til at holde smitten nede.

Kampagnen blev målrettet uddannelsesinstitutionerne, som blev gjort til vigtigste samarbejdspartner.

Mathias Holm Pedersen, managing partner i Holm Kommunikation, har arbejdet med kommunikation målrettet unge, roser i fagbladet Journalisten.dk Odense Kommunes corona-kampagne for flere ting: De farverige og letgenkendelige lokale billeder, idéen med at sprede kampagnematerialet via uddannelsesstederne og ikke mindst videoen, hvor unge bliver medafsendere på budskaberne om, hvordan man holder smittetallet nede.

- Og så er det godt, at denne her ene ting: ’Bliv hjemme når du er syg’ går igen så mange gange, så man ikke bliver bombarderet med et hav af forskellige budskaber,” siger Mathias Holm Pedersen til bladet.

Nanna Lise Vester, kommunikationschef i Odense Kommune, er godt tilfreds med, hvor hurtigt man fik reageret på en akut udfordring. Og med at at kommunen valgte selv at stå for arbejdet og fik adresseret opgaven på et par dage, selv om gerne ville have haft tid til at inddrage de unge mere i processen.

- Hvor meget vi end prøver, så kan man ikke sidde inde på et rådhus og have fingeren helt på pulsen i forhold til, hvad der virker bedst for en given målgruppe, siger Nanna Lise Vester til Journalisten.dk

Se Odense Kommunes video om corona målrettet de unger her

Børn & unge

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet