Politik fra rødderne

Af Thomas Medom
 | 
Rådmand for Børn og Unge, Aarhus Kommune
De administrative medarbejdere i kommunerne har i forvejen rigeligt at se til. Så det ærgrer Thomas Medom, at de nu også skal bruge hundredevis af timer på it-procedurer uden mening.
De administrative medarbejdere i kommunerne har i forvejen rigeligt at se til. Så det ærgrer Thomas Medom, at de nu også skal bruge hundredevis af timer på it-procedurer uden mening.
Foto: Mads Jensen, Ritzau Scanpix

Vi drukner i velment bureaukrati

Børn og Ungerådmand undrer sig over arbejdskrævende regler for digital tilgængelighed. Regler, som kommunerne tilsyneladende ikke behøver at overholde.

Blinde og svagtseende skal også kunne få et optimalt udbytte af offentlige hjemmesider, uanset hvilken kommune, styrelse eller ministerium de klikker ind på. Derfor er det som udgangspunkt også fint med en ny lov om, at offentlige hjemmesider skal leve op til et sæt fælles standarder.

Så langt så godt. Tilgængelighed til offentlig service er jo hele formålet med kommunernes hjemmesider, og derfor støtter jeg 100 procent kravet om tilgængelighed.

Af samme grund tester vi i Aarhus løbende vores hjemmesiders tilgængelighed, vi har god dialog med borgere og organisationer om samme, og vi retter til, når der bliver konstateret fejl. Desuden anvender vi fælles standarder, når siderne bliver skabt. Det mindsker sandsynligheden for fejl, allerede når man laver siderne.

Mange hundrede arbejdstimer
Men herfra begynder problemerne. Eller rettere; bureaukratiet. For mens en gennemgang af tilgængelighed er en god idé, er dén måde, oplysningerne skal meldes ind til Digitaliseringsstyrelsen, noget af en bureaukratisk og bøvlet tidsrøver.

Styrelsen kræver nemlig, at hver eneste statslige myndighed eller hver eneste kommune via en web-formular opretter en erklæring for hver eneste side og gør erklæringen tilgængelig på hjemmesiden. For en kommune som Aarhus er der tale om mange hundrede sider. Og da oprettelsen tager op til to timer per side, bliver opgaven ret omfattende.

Regler uden konsekvenser
Indberetningen til Digitaliseringsstyrelsen bygger på tro og love. I princippet kan en kommunal medarbejder altså bare krydse kolonnen 'intet at bemærke' af for hver side - også selv om det er i strid med sandheden, og der ikke er kommet mere tilgængelighed ud af det. Der er ingen konsekvens eller sanktioner, hverken hvis erklæringen udfyldes forkert, eller hvis den ikke bliver udfyldt overhovedet.

Men webformularen skal udfyldes og indberettes til Digitaliseringsstyrelsen.

Samlet set har reglerne for tilgængelighed et fantastisk godt afsæt; en ambition om, at alle borgere skal kunne bruge de offentlige hjemmesider. Men det er altså gode kommunalt ansatte, der skal bruge tid på erklæringer, og det er gode, statsligt ansatte, som skal kontrollere dem uden nogen mulighed for at kræve, at reglerne overholdes. Må jeg foreslå, at tiden bruges på noget bedre: At lave gode, tilgængelige hjemmesider til borgerne?

 

It


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57