Politik fra rødderne

Af Kim Barren
 | 
Kommunikationschef

Statens stopklods

Vi skal være, hvor borgerne er. Lyder det fra kommunerne. Og især fra de kommunale kommunikationsafdelinger.

Det handler om kommunikation med borgerne. Hvor det tidligere var at annoncere både stort og småt i den lokale avis eller ugeavis. Ja, nogle gange selv udsende en kommunal avis, sådan som det fra tid til anden stadigvæk sker i nogle kommuner. Gad vide, hvor de får pengene fra?? Og hvad resultatet er??

Nu skriver vi 2011. Og en stor del af kommunikationen mellem mennesker – og dermed også borgerne/brugerne af kommunen – sker elektronisk. Vi sender mail. Vi smser. Vi skriver på den kommunale hjemmeside. Nogle bruger også de sociale medier – hvor Facebook, Twitter og YouTube er de mest kendte og brugte. Nå ja, en gang imellem sender vi også et gammeldags brev. Men med den seneste portostigning fra P&T var det også en oplagt anledning til at spare på det felt.

Og kommunerne vil gerne spare penge på nogle felter, for så at bruge dem på andre områder. Det kan bl.a. ske på den måde, som vi annoncerer nogle af de mange myndighedsafgørelser, der er en del af den kommunale hverdag. Eller nogle af de mange kommunale arrangementer og andre opgaver, som en kommune også har. En af måderne er at bruge de kommunale hjemmesider og nogle af de andre medier, f.eks. Facebook, til at lægge annoncer og information ud. I stedet for at kaste tusindkronesedler i de lokale avisers pengekasser.

Men nej. Det må vi ikke bare gøre. Senest har Holstebro Kommune fået nej til at gøre det. Begrundelsen fra Indenrigsministeriet er, at de i øjeblikket kører et forsøg blandt ti kommuner, hvor de i en periode får lov at prøve elektronisk annoncering på deres hjemmesider.

Fint nok med forsøget. Men hvorfor skal der altid laves forsøg og prøveperioder? Hvis der menes noget med det højtbesungne kommunale selvstyre, så var det bare at give kommunerne lov til at prøve på en hver måde at spare penge og samtidig bruge den teknologi, der er til rådighed i 2011. Især når staten – læs Folketinget – på samme tidspunkt igen og igen fortæller kommunerne, at vi skal tænke digitalt i servicen og kommunikationen med borgerne. Og samtidig spare penge. Alligevel sættes der statslige stopklodser ned, når kommunerne gerne vil gøre det.

Kan nogle – gerne en ansvarlig minister – forklare mig den logiske sammenhæng? Jeg forstår det ikke. Hverken som kommunal kommunikationschef. Eller som borger og bruger i en kommune.

 


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57