Politik fra rødderne

Af Hanne Lykke
 | 
Chefkonsulent, COK - Center for Offentlig Kompetenceudvikling
Kropssprog, tonefald og øjenkontakt afslører, hvilke medarbejdere, lederen kan lide eller ikke lide. Det er menneskeligt og man behøver ikke elske alle, men kommunale ledere kan på den anden side ikke tåle, at medarbejderne snakker om favoriseringer over kaffemaskinen, skriver Hanne Lykke.
Kropssprog, tonefald og øjenkontakt afslører, hvilke medarbejdere, lederen kan lide eller ikke lide. Det er menneskeligt og man behøver ikke elske alle, men kommunale ledere kan på den anden side ikke tåle, at medarbejderne snakker om favoriseringer over kaffemaskinen, skriver Hanne Lykke.
Foto: Finn Franddsen, Ritzau Scanpix (arkiv)

Ledere har også følelser; og pligt til at tackle dem

Du behøver ikke elske dine medarbejdere. Men ægte interesse og respekt for medarbejderne er et must, skriver ekspert i ledelse og organisation Hanne Lykke.

  Dine sympatier og ikke mindst antipatier for medarbejderne er de forbudte følelser, som ingen taler om.

Ledelse er følelser – en lind strøm af sympatier og antipatier, som omgivelserne forventer, at den nye kommunale leder tackler professionelt og ikke lader sig rive med af. Men er det muligt? Kan omgivelserne kræve, at ledere skal undertrykke følelser, når undertrykte følelser kan medvirke til stress? Kan og skal en  kommunal leder filtrere i sin autenticitet? Det korte svar er JA. Et mere nuanceret svar kræver en længere uddybning.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Log ind på
Glemt kodeord?

Kommunikation

Organisation & ledelse


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57