Af Hanne Lykke
 | 
Chefkonsulent, COK - Center for Offentlig Kompetenceudvikling
Kropssprog, tonefald og øjenkontakt afslører, hvilke medarbejdere, lederen kan lide eller ikke lide. Det er menneskeligt og man behøver ikke elske alle, men kommunale ledere kan på den anden side ikke tåle, at medarbejderne snakker om favoriseringer over kaffemaskinen, skriver Hanne Lykke.
Kropssprog, tonefald og øjenkontakt afslører, hvilke medarbejdere, lederen kan lide eller ikke lide. Det er menneskeligt og man behøver ikke elske alle, men kommunale ledere kan på den anden side ikke tåle, at medarbejderne snakker om favoriseringer over kaffemaskinen, skriver Hanne Lykke.
Foto: Finn Franddsen, Ritzau Scanpix (arkiv)

Ledere har også følelser; og pligt til at tackle dem

Du behøver ikke elske dine medarbejdere. Men ægte interesse og respekt for medarbejderne er et must, skriver ekspert i ledelse og organisation Hanne Lykke.

  Dine sympatier og ikke mindst antipatier for medarbejderne er de forbudte følelser, som ingen taler om.

Ledelse er følelser – en lind strøm af sympatier og antipatier, som omgivelserne forventer, at den nye kommunale leder tackler professionelt og ikke lader sig rive med af. Men er det muligt? Kan omgivelserne kræve, at ledere skal undertrykke følelser, når undertrykte følelser kan medvirke til stress? Kan og skal en  kommunal leder filtrere i sin autenticitet? Det korte svar er JA. Et mere nuanceret svar kræver en længere uddybning.

Interesseret i et abonnement? – klik her

Log ind på Kommunen.dk
Glemt kodeord?

Kommunikation

Organisation & ledelse

Tilmeld dig Kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik

Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57