Politik fra rødderne

Af Rasmus Jønsson
 | 

Rådhusets sommerferiemenu

Med novembervalget i sigte bliver det med garanti ingen stille sommer på Rådhuset. Derfor vil Københavneri i Kommunen i denne sidste klumme inden ferien tage pulsen på, hvad politikerne på Rådhuset har på menuen. En af de helt store sager, som også vil få en del luft hen over sommeren, er helhedsplanen for Amagerbrogade. Helt kort fortalt handler planen om, om man er for eller imod biler!

Amagerbrogade-kamp

Det er i hvert fald den tosidede debat, SF og de borgerlige gerne vil gøre det til, da de er klar over, at det er en konflikt, der følelsesmæssigt kan engagere mange borgere. Interne målinger viser også, at trafikpolitik kun bliver slået af beskæftigelse på københavnernes rangliste over emner, de opfatter som vigtige til valget. 

Trafik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) er kommet forholdsvis godt fra land i kampen om Amagerbrogade. Hun har fået en del medieomtale, og hun har også stået i spidsen for en vellykket inddragelsesproces, hvor lokaludvalg, det lokale handelsliv og beboerne har kunnet komme med forslag. Men erfaringerne – blandt andet fra Nørrebrogade – viser, at forringelser af biltrafikken kan få mange op i det røde felt, så i takt med, at vi nærmer os de konkrete politiske forhandlinger efter ferien, skal debatten nok få mere kul på.   

I sagen om Amagerbrogade ligger der i øjeblikket tre interessante debatflader. For det første bliver det spændende at se, om de borgerlige vågner og får gang i den bil-lobby, som var så stærk i forbindelse med debatten om betalingsringen. For det andet bliver det interessant, om S kommer ud af sit flyverskjul og deltager mere aktivt i debatten. Det er jo ingen hemmelighed, at Frank Jensen (S), som på Rådhuset også har kælenavnet FDM-Frank, har et svagt punkt for biler, særlig når der ikke er valg i sigte. I sit forsøg på at blive 'røde Frank', der kan appellere til alle de venstresnoede københavnere, vil det være oplagt, at Jensen mere aktivt støttede Ayfers projekt. Jensen vil nok forsøge sig med sin noget komplicerede tobens-strategi, hvor han vil gøre det godt for både bilerne og de svage trafikanter, og rygterne går da også på, at han vil forsøge at slå sig op på en 'Gammel Kongevej-model' fremfor en 'Nørrebrogade-model'.   

Endelig bliver det også spændende at se, om Ayfers Amagerbrogade-offensiv kan skabe splid internt i SF. På Rådhuset er der mange, der har lagt mærke til, at SF’s partileder, Ninna Thomsen, næsten ikke kan holde øjnene åbne, når snakken handler om trafik- og miljøområdet. Men som partileder, der slår hårdt på det grønne, bliver hun nødt til også at få ejerskab til denne sag. Forholdet til hendes partifælle og borgmesterkollega har tidligere været anstrengt og vil sikkert også blive det igen, hvis hun møver sig for meget ind på Ayfers profileringssag nr. 1. 

Fra indflydelse til protest 

De Konservatives nye rolle – som blandt andet er skabt af udskiftningen af Mogens Lønborg med Rasmus Jarlov som partileder – er et andet aspekt, som man skal holde øje med. Flere har bemærket, at Jarlov kører en populistisk stil, hvor han hapser en masse ledige standpunkter blandt andet i forhold til metro-
støjen, grundskylden, valgdeltagelsen og folkeskolen. Jarlov har allerede i sin korte tid som partileder fået mere medieopmærksomhed, end Lønborg fik i hele sin periode som partileder, så noget kunne tyde på, at transformationen fra indflydelsesparti til protestparti på det parameter er succesfuld. Men Jarlov vil få hård konkurrence af 'den gamle dame med fluesmækkeren', den radikale Anna Mee Allerslev, som er kendt for at slå på alle dagsordner, der rører sig.

Boble-listen 

På Rådhusets gange bliver der også talt om en del bobler – emner, som vil kunne tiltrække sig opmærksomhed. Flere nævner bandekrigen som et tema, der ligger og ulmer og kan blive stort, hvis der kommer nye skyderier og overfald. Balladen om metrostøjen vil også kunne blive et sommertema – ligesom der også meget vel kan komme fokus på havnetunnelen som opvarmning til, at Trængselskommissionens anbefalinger kommer til august.    

Ellers er der også mange politikere, der er ved at klargøre politiske udspil i løbet af sommeren, som skal bruges som priming og positionering frem mod budgetforhandlingerne i september. Så for folk, der holder af skøre og skæve projekter, der omhandler kultur, byfornyelse, integration, trafik og boliger, bliver der med garanti nok at holde øje med!



Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57