Af Jens Vase Poulsen
 | 
formand, Danske Skoleelever

Mobning er skolernes ansvar

”Mobning er en kompleks problemstilling, og før vi for alvor kan få fat i roden til den, skal vi have en lovgivning, som sikrer, at skolerne tager ansvaret for deres elevers trivsel. De skal ikke bare kunne lægge det over på den enkelte lærer eller den enkelte forælder - eller den enkelte elev.”

Ifølge de nationale trivselsmålinger oplever hver femte elev at blive mobbet. Som elevernes formand mener jeg, at det er alt for mange. Når man ser på, hvilke negative følgevirkninger mobning har, er bare én elev, som bliver mobbet, én for mange.

Mobning er ikke noget, man bare glemmer, når man bliver ældre. Med tiden kan det blive lettere at se tilbage på, men det gør det ikke okay. Og når man ikke glemmer mobningen, kan den have en yderst negativ effekt på ens videre liv; derfor ønsker vi i Danske Skoleelever en løsning på elevernes mistrivsel.

 ”Mobning er en kompleks problemstilling, og før vi for alvor kan få fat i roden til den, skal vi have en lovgivning, som sikrer, at skolerne tager ansvaret for deres elevers trivsel. De skal ikke bare kunne lægge det over på den enkelte lærer eller den enkelte forælder - eller den enkelte elev.”

Det er i dag ikke tydeligt for lærere, elever, forældre og ledere, hvem der i sidste ende har ansvaret – og derfor sker det alt for ofte, at ingen tager det. Det er ikke godt nok, og der er kun én taber i det spil – nemlig offeret.

I Danske Skoleelever mener vi, at skolen har ansvaret for elevernes trivsel. Det har man til dels også allerede prøvet at føre ud i livet gennem lovgivning fra 2009, som foreskriver, at alle landets skoler skal have en antimobbestrategi. Alligevel er der stadig 36 procent af skolerne, som ikke lever op til loven. Det viser en undersøgelse fra sidste år, som Red Barnet står bag. I mine øjne er det et rigtig sørgeligt tal, som med al tydelighed viser, at der er kraftigt brug for forbedringer og systematisk opfølgning på den nuværende lovgivning.

Mobning er en kompleks problemstilling, og før vi for alvor kan få fat i roden til den, skal vi have en lovgivning, som sikrer, at skolerne tager ansvaret for deres elevers trivsel. De skal ikke bare kunne lægge det over på den enkelte lærer eller den enkelte forælder - eller den enkelte elev. Den aktuelle lovgivning skal skærpes, og skoler uden en seriøs antimobbestrategi sanktioneres – det er kommunernes ansvar som ejere af skolerne.

Det her er ikke en plan for at pege fingre ad skolen, men et mål om at sikre alle elevers ret til et godt skoleliv.

Mobning er ødelæggende for folks selvværd, og ofte kan det være svært for elever, der er udsat for mobning, at sige fra og få det fortalt til forældre eller lærere – mobning kan ofte være et tabu. Det er ganske enkelt uacceptabelt. Derfor mener vi, at der er brug for en anonym klageinstans, som fungerer udenom skolen – en såkaldt whistleblower-ordning.

Denne instans kan enten være funderet i nationalt eller kommunalt regi. Det afgørende er, at eleverne med sikkerhed kan vide, at her er nogen, som kan hjælpe og ikke blot lægge øre til og rådgive.

I Danske Skoleelever ønsker vi, at alle elever får et godt skoleliv. Et skoleliv, hvor man ikke skal bekymre sig om mobning og mistrivsel, men i stedet et skoleliv, hvor man kan fokusere på fremgang og udvikling. Derfor fylder arbejdet mod mobning meget for os. Hvis vi ikke sikrer de senere initiativer gennem lovgivning, kan vi ikke sikre eleverne et godt skoleliv: Alle elever har ret til en hverdag uden mobning.

Børn & unge

Tilmeld dig Kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik

Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57